VW Samochody Dostawcze: Pionier elektromobilności – T2 Elektro transporter

Jednym z pionierów rozwoju koncepcji elektrycznego napędu był koncern Volkswagen, który w roku 1972 zaprezentował pierwszy w historii w pełni elektryczny samochód dostawczy – Volkswagena T2 Elektro transporter.

VW Samochody Dostawcze: Pionier elektromobilności – T2 Elektro transporter, elemoto.pl

Na początku lat 70. XX wieku przemysł samochodowy szukał alternatywnych, przyjaznych dla środowiska i przyszłościowych systemów napędowych. Te poszukiwania związane były przede wszystkim z rosnącą już wtedy świadomością coraz bardziej ograniczonych zasobów, zwłaszcza w obliczu trwającego w tych latach kryzysu naftowego.

Gdy myślimy o pojazdach z napędem elektrycznym, nasze skojarzenia kierują się ku najnowszym modelom, np. Volkswagenowi ID, czy Volkswagenowi e-Crafterowi, ponieważ większość z nas przekonana jest, że alternatywne napędy elektryczne to konstrukcje tworzone w latach ostatnich.

Jednak ich historia zaczęła się dużo wcześniej, bo w roku 1970. Wtedy Volkswagen z myślą o napędach przyszłości utworzył centrum prognozowania technologicznego, w którym zatrudniony był dr inż. Adolf Kalberlah. Zadaniem jego małego zespołu było stworzenie pierwszego „napędu przyszłości” dla Volkswagena. On sam jako elektrochemik i specjalista od badań nad bateriami idealnie pasował do tej pracy, w której przede wszystkim chodziło o opracowanie rozwiązań przyspieszających rozwój elektrycznej mobilności.

Podczas gdy inni jeszcze prowadzili badania teoretyczne, w pracach 10-osobowej grupy pionierów z Volkswagena nastąpił przełom: zespół Kalberlaha opracował system baterii, przetestował procesory sterujące silnikami i już po dwóch latach, w roku 1972, na drogi wyjechał pierwszy VW „Ogórek” T2 z napędem elektrycznym.

To niewielkie, jak na współczesne standardy auto użytkowe, miało 23 KM i rozpędzało się do 70 km/h. Jego zasięg obliczano na ok. 70 km. Po latach Adolf Kalberlah wspominał: – Byliśmy dumni z naszego elektrycznego Transportera. Zdawał się być idealną alternatywą na krótkie trasy: dla służb komunalnych, jako samochód serwisowy czy miejski samochód dostawczy.

Wyprodukowano ok. 200 elektrycznych Volkswagenów T2, z których większość trafiła do różnych służb miejskich i niestety nie dotrzymała naszych czasów. Jeden z zachowanych samochodów zobaczyć można w Muzeum Volkswagena w Wolfsburgu. Jest prezentowany podczas różnych targów i wystaw motoryzacyjnych, udowadniając, że marka Volkswagen już wiele lat temu była pionierem elektromobilności, a współczesne pojazdy serii ID są kontynuacją idei, która prawie 50 lat temu zrodziła się w głowie Adolfa Kalberlaha.

Najlepszym tego przykładem jest zaprezentowany w roku 2018 Volkswagen ID Buzz Cargo, którego wygląd jest inspirowany wyglądem T2, a rozwiązania techniczne, rozwijające wcześniejsze pomysły marki na elektryczny samochód dostawczy, są przykładem najnowocześniejszej, innowacyjnej technologii rodem z Wolfsburga, wyznaczającej trendy elektromobilności na wiele najbliższych lat.

(s)
Fot. VW Samochody Dostawcze

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *