Volkswagen Samochody Dostawcze: e-BULLI – przyszłość klasycznych modeli samochodów

Coraz większa liczba posiadaczy historycznych Volkswagenów Transporter znanych także jako Bulli, Combi czy Mikrobus, chciałaby poruszać się swoimi klasycznymi autami bezemisyjnie – z wykorzystaniem nowoczesnego, elektrycznego układu napędowego.

 Volkswagen Samochody Dostawcze: e-BULLI – przyszłość klasycznych modeli samochodów, elemoto.pl

Wychodząc tym oczekiwaniom naprzeciw, marka Volkswagen Samochody Dostawcze przedstawia model e-BULLI i pokazuje, jak może w przyszłości wyglądać takie zabytkowe auto. Łączy w ten sposób przyjemność z poruszania się „klasykiem”, z czystą, bezemisyjną jazdą.

Pierwszy elektryczny Volkswagen Transporter powstał w roku 1972. Zbudowano go na bazie modelu T2. e-BULLI z roku 2020 bazuje natomiast na T1 „Samba Bus” wyprodukowanym w roku 1966. Ten konkretny egzemplarz trafił najpierw do Los Angeles, ale po latach wrócił do Europy.

Został odbudowany i wyposażony w nowoczesny, elektryczny układ napędowy. Szerokiej publiczności Volkswagen Samochody Dostawcze pokaże e-BULLI po raz pierwszy podczas targów Techno Classica w Essen, w dniach od 24 do 28 czerwca (to już nowa data targów spowodowana epidemią koronawirusa).

Jazda starym, klasycznym samochodem po takich metropoliach jak Paryż czy Londyn, z powodu przepisów środowiskowych staje się coraz trudniejsza i coraz droższa. Z drugiej jednak strony, coraz więcej ludzi takie pojazdy posiada i myśli o tym, by wyposażyć je w elektryczny napęd. Z myślą o nich, Volkswagen Samochody Dostawcze opracował model e-BULLI – auto bazujące na historycznym modelu, ale z nowoczesnym, elektrycznym napędem – wskazujący, jak wyglądać będzie przyszłość tego typu klasycznych pojazdów.

Elektryczny układ napędowy „Samba Busa” zbudowany jest w całości z komponentów i baterii wytwarzanych w Grupie Volkswagen. Składają się na niego podzespoły wykorzystywane w najnowszych elektrycznych autach oferowanych przez Grupę. e-BULLI jest zatem najbardziej zaawansowanym etapem rozwoju zeroemisyjnych technologii Volkswagena. W związku z tym, ten pokazowy samochód otrzymał również nowe, bezpieczniejsze podwozie.

Jednocześnie Dział Stylistyki Volkswagen Samochody Dostawcze, we współpracy z działem opiekującym się samochodami zabytkowymi Volkswagen Samochody Osobowe, opracował zupełnie nową koncepcję wnętrza i wyglądu zewnętrznego auta, będącą jednocześnie awangardową i klasyczną stylistycznie. W ten sposób e-BULLI stał się „pomostem” pomiędzy historycznym modelem T2 Elektro Transporter (1972-1979), a futurystycznym ID.BUZZ, który wjedzie na rynek w roku 2022.

Pierwsze szkice, które powstały w centrum projektowym Volkswagen Samochody Dostawcze pokazują jasno, że e-BULLI to zaawansowany technicznie, ale cały czas klasyczny samochód dla „podróżników w czasie”. Projektanci z wyczuciem i finezją zmodernizowali ten będący ikoną motoryzacji pojazd. Zadbano o detale, tak jak np. okrągłe, diodowe reflektory komunikujące przejście Volkswagena do zupełnie nowej ery.

Dopiero jednak zaglądając przez okna do wnętrza samochodu zauważyć można, że nie wszystkie jego elementy są w miejscach i wyglądają jak w klasycznym T1. Projektanci zmienili wiele elementów w środku, nie zapominając jednak o koncepcji przyświecającej oryginałowi. Nowości to z pewnością skórzane fotele i dźwignia automatycznej skrzyni biegów zlokalizowana pomiędzy fotelami kierowcy i pasażera. Podłogę, wyglądającą niczym pokład statku, zrobiono z litego drewna. W połączeniu z dużym, składanym dachem, ten „Samba Bus” jednoznacznie przywodzi na myśl marynistyczne skojarzenia. Obcowanie z naturą – podczas bezemisyjnego i bezszelestnego poruszania się samochodem – stanowi z pewnością jedno z najbardziej przyjaznych doświadczeń z podróży e-BULLI.

Z wyczuciem zmodernizowano również kokpit. Warto zwrócić uwagę na oparty na klasycznym wzorcu, ale jednak nowoczesny prędkościomierz, w obrębie którego znajdziemy diody pokazujące na którym biegu automatycznej skrzyni biegów (P, R, N czy D) jesteśmy. Ten mały, ale uroczy detal – stylizowany symbol Bulli – umieszczono w centrum prędkościomierza. Sterować różnymi funkcjami e-BULLI można z poziomu tabletu umieszczonego w konsoli w suficie auta. Tablet ten daje też dostęp do wielu informacji.

(s)
Fot. VW Samochody Dostawcze

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *