SCANIA: Elektryczne pojazdy ciężarowe w Oslo

Dwa pojazdy dystrybucyjne Scania z napędem elektrycznym będą wykorzystywane przez norweską hurtownię ASKO. Pilotażowy projekt to kolejny element współpracy firm Scania i ASKO w zakresie zelektryfikowanych rozwiązań dla ciężkiego transportu.

SCANIA: Elektryczne pojazdy ciężarowe w Oslo, Magazyn Ciężarówki

Zastosowanie pojazdów hybrydowych Scania wykorzystujących napęd elektryczny w centrach miast przynosi pozytywne efekty. Dostępna obecnie technologia akumulatorowa pozwala na pokonywanie przez pojazdy z napędem elektrycznym krótszych dystansów, tak aby miały one możliwość naładowania akumulatorów.

W dystrybucji miejskiej można to zrobić podczas załadunku lub rozładunku towarów. Dwa pojazdy ciężarowe, które wejdą do eksploatacji w ASKO, mają akumulatory o pojemności 165 kWh, co zapewnia im zasięg 120 km. Moc ładowania to 150 kW. – W dłuższej perspektywie elektryfikacja będzie miała kluczowe znaczenie dla urzeczywistnienia zrównoważonego systemu transportu, co dotyczy również pojazdów ciężarowych. W związku z tym niezmiennie ważne jest, aby w ramach badań i rozwoju współpracować z klientami i poznać wpływ danego rozwiązania na ich działalność. Nie należy poprzestawać na upewnieniu się, że rozwiązania techniczne działają, a energia elektryczna, która ładuje akumulatory, pochodzi z odnawialnych źródeł. Dlatego cieszymy się z kolejnego ważnego projektu realizowanego z firmą ASKO – komentuje Karin Rådström, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Scania.

Samochody testowane z ASKO mają masę całkowitą 27 ton, konfigurację osi 6×2*4, a układ napędowy składa się z silnika elektrycznego o mocy szczytowej 290 kW i stałej 245 kW oraz 2-biegowej przekładni. Maksymalny moment obrotowy tego zestawu to 2200 Nm. Energia magazynowana jest przez akumulatory litowo-jonowe o pojemności 165 kWh. Maksymalna moc ładowania to 150 kW DC (CCS). Zasięg pojazdu wynosi 120 km. Ciekawostką jest zastosowanie elektrycznej przystawki odbioru mocy (15 kW).

Projekt otrzymał wsparcie finansowe od Enovy, państwowego przedsiębiorstwa będącego własnością norweskiego Ministerstwa Klimatu i Środowiska. – W Scania nieustannie przeznaczamy środki na rozwój rozwiązań w zakresie elektryfikacji i niebawem zostanie osiągnięty punkt zwrotny, w którym elektryfikacja transportu ciężkiego stanie się dla klientów atrakcyjną inwestycją. Wzięliśmy aktywny udział w rozwoju akumulatorów i ogniw, zarówno prowadząc własne badania, jak i poprzez współpracę partnerską  z klientami. Jest to obszar, w którym spodziewamy się znacznego postępu w ciągu najbliższych kilku lat, w tym udoskonaleń, które umożliwią realizację różnych zadań transportowych, nie zapominając jednocześnie o całkowitym koszcie użytkowania pojazdów przez naszych klientów – dodaje Karin Rådström.

Scania jak zawsze opiera się na podejściu modułowym. W pojazdach ciężarowych z napędem elektrycznym, wykorzystywanych w ASKO, silnik spalinowy został zastąpiony silnikiem elektrycznym, czerpiącym energię z akumulatorów.

Podejście firmy Scania do elektryfikacji polega na badaniu i rozwoju szerokiej gamy rozwiązań. Obejmuje ona różne rodzaje technologii, w tym hybrydy zasilane biopaliwami, a także w pełni elektryczne pojazdy ciężarowe i autobusy. Scania pracuje również nad pojazdami elektrycznymi, które mogą być ładowane na różne sposoby – stacjonarnie, za pomocą pantografu w trakcie postoju lub w ruchu po zelektryfikowanych drogach, aż po wodorowe ogniwa paliwowe.

(s)
Fot. Scania

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *