PEUGEOT: Nowy, elektryczny e-Expert

Na fali sukcesu handlowego, z ponad 195.000 pojazdami wyprodukowanymi od momentu wprowadzenia na rynek w 2016 roku, Peugeot oferuje teraz w segmencie kompaktowych furgonetek e-Experta z nowej gamy aut z silnikiem w 100% elektrycznym.

PEUGEOT: Nowy, elektryczny e-Expert, elemoto.pl

Nowy e-Expert jest już dostępny na polskim rynku i oferuje: dwa poziomy zasięgu – do 330 km w cyklu WLTP, trzy długości nadwozia, możliwość holowania przyczepy o masie do 1000 kg i ładowność do 1275 kg, przestrzeń ładunkową identyczną jak w wersjach z silnikiem spalinowym.

– Peugeot e-Expert jest doskonałym przykładem strategii marki „Power Of Choice” zakładającej wybór rodzaju napędu – spalinowego lub elektrycznego – bez kompromisu jeśli chodzi o funkcjonalność i styl – mówi Paweł Gawryluk, dyrektor marki Peugeot w Polsce. – Model ten zachowuje wszystkie cechy wersji z klasycznym napędem, a więc komfort podróżowania, zaawansowaną technologię, wyrazisty styl, różnego rodzaju udogodnienia pomagające w codziennej pracy oraz dużą przestrzeń ładunkową, oferując dodatkowo zerową emisję. To nowa jakość w segmencie furgonetek potwierdzona prestiżowym tytułem International Van of The Year 2021 (Międzynarodowy Samochód Dostawczy Roku 2021), który został przyznany Peugeot e-Expertowi. Cieszę się, że oferta naszej marki, w bardzo konkurencyjnym na rynku polskim segmencie samochodów dostawczych, wzbogaciła się o ten wyjątkowy model.

Połyskujące logo lwa z kolorowymi akcentami zmienia odcień w zależności od kąta patrzenia. Umieszczono je i z przodu i z tyłu pojazdu.
Połyskujące logo lwa z kolorowymi akcentami zmienia odcień w zależności od kąta patrzenia. Umieszczono je i z przodu i z tyłu pojazdu.

Pełna e-wolucja

Segment kompaktowych samochodów dostawczych w Europie to ponad 750.000 pojazdów rocznie, w którym Expert, od momentu wprowadzenia na rynek w 2016 roku, konsekwentnie zwiększa swoje udziały rynkowe. Niedawno zmodernizowany do standardów Euro 6D, z gamą dostosowaną do specyficznych zastosowań profesjonalnych, Peugeot Expert jest obecnie dostępny również w wersji w 100% elektrycznej pod nazwą e-Expert.

Kształty kokpitu są takie same jak w spalinowych wersjach Experta.
Kształty kokpitu są takie same jak w spalinowych wersjach Experta.

Biorąc pod uwagę fakt, że prawie 80% kierowców pojazdów użytkowych przejeżdża średnio mniej niż 200 km dziennie, elektryczna wersja Experta jest oczywistym wyborem, zwłaszcza w kontekście coraz większego zwracania uwagi firm na aspekt ekologiczny ich działalności. Nowa wersja zachowała zalety Experta, w tym wersję Compact, która jest wyjątkowa w tym segmencie i nadaje się szczególnie na wąskie ulice i do zatłoczonych centrów miast.

Peugeot e-Expert jest w stanie zaspokoić zróżnicowane potrzeby wszystkich typów odbiorców: rzemieślników (hydraulików, elektryków, kwiaciarzy, itp.) – jako prawdziwy partner na co dzień, firm dbających o wizerunek marki odpowiedzialnej ekologicznie (dostawy), administracji (szpitali, gmin, itp.) poszukujących pojazdu o zerowej emisji do transportu towarów pomiędzy oddziałami. Dla bardziej nietypowych zastosowań możliwa jest zabudowa przez specjalistyczne firmy adaptacyjne, w szczególności w oparciu o wersję platforma (np.: komora chłodnicza, podnośnik koszowy, itp.).

Dostępne są dwa typy ładowarek pokładowych, dostosowane do wszystkich zastosowań i wszystkich rodzajów ładowania. Gniazdka przyłączeniowe znajdują się pod klapką na lewym, przednim błotniku.
Dostępne są dwa typy ładowarek pokładowych, dostosowane do wszystkich zastosowań i wszystkich rodzajów ładowania. Gniazdka przyłączeniowe znajdują się pod klapką na lewym, przednim błotniku.

Next Gen e-Van

Wierny strategii marki „Power Of Choice”, nowy e-Expert zachowuje muskularny styl wersji spalinowych, uzupełniony o kilka charakterystycznych cech. Na zewnątrz to połyskujące logo lwa z kolorowymi akcentami, które zmienia odcień w zależności od kąta patrzenia, z przodu i z tyłu pojazdu, gniazdo ładowania na lewym przednim błotniku, dodatkowy grill w przednim zderzaku, emblemat „e-Expert” z tyłu. Wewnątrz znajdziemy zestaw analogowych wskaźników z kolorowym wyświetlaczem dostosowanych do obsługi pojazdu elektrycznego, specjalną grafikę na centralnym ekranie dotykowym w nawigacji TomTom Traffic 3D, która pokazuje dostępne punkty ładowania oraz pozostały zasięg w zależności od stopnia naładowania akumulatora, nowy przełącznik „e-Toggle” sterujący przekładnią automatyczną, przełącznik wyboru trybu jazdy: Eco, Normal lub Power, elektryczny hamulec postojowy.

Zestaw zegarów przekazuje wszystkie informacje niezbędne do prawidłowej obsługi pojazdu elektrycznego.
Zestaw zegarów przekazuje wszystkie informacje niezbędne do prawidłowej obsługi pojazdu elektrycznego.

Konsola środkowa została tak zaprojektowana, aby pomieścić nowe sterowanie skrzynią biegów typu „e-Toggle” – ergonomiczne i idealnie zintegrowane – pozwalające wybierać funkcje Park/Reverse/Neutral/Drive oraz Break, przełącznik wyboru trzech trybów jazdy i górny schowek. e-Expert ma trzy tryby jazdy wybierane specjalnym przełącznikiem: Eco (60 kW, 190 Nm) – maksymalizuje zasięg, Normal (80 kW, 210 Nm) – optymalny podczas codziennego użytku i Power (100 kW, 260 Nm) – optymalizuje wydajność podczas transportu ciężkich ładunków.

Funkcja „Brake” ma dwa tryby hamowania silnikiem umożliwiające ładowanie akumulatora podczas zwalniania: umiarkowany – zapewniający doznania zbliżone do jazdy samochodem z silnikiem spalinowym, wzmocniony – (dostępny po wybraniu sterownikiem skrzyni biegów pozycji B hamulca) zapewniający zwiększone hamowanie silnikiem, kontrolowane pedałem gazu.

Wszystkie wersje e-Experta są wyposażone w elektryczny hamulec postojowy, co jest nowością w tym modelu. Zautomatyzowana obsługa hamulca nie tylko zwiększa ilość miejsca na podłodze, ale także zapewnia komfort i spokój podczas codziennej jazdy. Dodatkowo na obudowie dźwigni elektrycznego hamulca postojowego zamontowana jest boczna siatka na drobne przedmioty.

W środkowej konsoli znajduje się ekran dotykowy z nawigacją 3D połączony z usługą TomTom Traffic, na którym za pomocą specjalnego przycisku można przejść do menu „Electric” i wybrać jedną z potrzebnych funkcji.
W środkowej konsoli znajduje się ekran dotykowy z nawigacją 3D połączony z usługą TomTom Traffic, na którym za pomocą specjalnego przycisku można przejść do menu „Electric” i wybrać jedną z potrzebnych funkcji.

Zestaw zegarów przekazuje wszystkie informacje niezbędne do prawidłowej obsługi pojazdu elektrycznego: zużycie energii do napędu pojazdu (ECO – optymalizacja energii lub POWER – moc maksymalna) lub stopień odzyskiwania energii (CHARGE),

zużycie energii przez urządzenia zapewniające komfort cieplny (ogrzewanie, klimatyzacja), poziom naładowania akumulatora, widoczne na kolorowym wyświetlaczu informacje o przepływie energii, ładowaniu (bieżącym lub zaprogramowanym na później), pozostałym zasięgu oraz dane z komputera pokładowego.

Wszystkie wersje e-Experta są wyposażone w elektryczny hamulec postojowy, co jest nowością w tym modelu.
Wszystkie wersje e-Experta są wyposażone w elektryczny hamulec postojowy, co jest nowością w tym modelu.

W środkowej konsoli znajduje się ekran dotykowy z nawigacją 3D połączony z usługą TomTom Traffic, na którym za pomocą specjalnego przycisku można przejść do menu „Electric” i wybrać jedną z następujących funkcji:

„Flow”, aby wyświetlić przepływ energii w czasie rzeczywistym, „Statystyki”, aby wyświetlić statystyki zużycia, „Ładowanie”, które pozwala na zaprogramowanie ładowania. Ponadto można przeglądać punkty ładowania dostępne w ramach pozostałego zasięgu wraz z odległościami, a także ustawić czas wstępnego ogrzewania lub chłodzenia przedziału pasażerskiego.

Elektryczna technologia i wydajność

Bazując na platformie modułowej EMP2 (Efficient Modular Platform) dostosowanej do różnych rodzajów napędu, Peugeot e-Expert jest wyposażony w 100% elektryczny silnik o maksymalnej mocy 100 kW i maksymalnym momencie obrotowym 260 Nm, dostępnym od momentu rozruchu, zapewniającym natychmiastową reakcję na pedał gazu, bez wibracji, hałasu, konieczności zmiany biegów, zapachu spalin i oczywiście bez emisji CO2.

Elektryczny układ napędowy jest zbliżony do stosowanego w nowym Peugeocie e-208 i nowym e-2008. Wprowadzono zmiany w skrzyni biegów, która ma krótsze przełożenia, aby sprostać większym obciążeniom właściwym dla pojazdów użytkowych. Osiągi (w trybie POWER) są następujące (dane wg homologacji): prędkość maksymalna – 130 km/h; przyspieszenie od 0 do 100 km/h – 13,1 s; 1000 m ze startu zatrzymanego – 35,8 s; przyspieszenie od 80 do 120 km/h – 12,1 s.

e-Expert łączy w sobie kompaktowe wymiary zewnętrzne z maksymalną przestrzenią ładunkową; akumulatory umieszczone są pod podłogą i nie ograniczają przestrzeni ładunkowej.
e-Expert łączy w sobie kompaktowe wymiary zewnętrzne z maksymalną przestrzenią ładunkową; akumulatory umieszczone są pod podłogą i nie ograniczają przestrzeni ładunkowej.

Nowy e-Expert jest pierwszym elektrycznym pojazdem francuskiej marki, który oferuje dwa poziomy zasięgu. Sposób użytkowania determinuje wybór zasięgu – pojemność akumulatorów litowo-jonowych wynosi odpowiednio 50 kWh lub 75 kWh. Wersje (Compact, Standard i Long) dostępne z akumulatorem o pojemności 50 kWh mają zasięg do 230 km zgodnie z protokołem WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedures). Wersje Standard i Long mogą być wyposażone w akumulator o pojemności 75 kWh, który zapewnia zasięg do 330 km zgodnie z WLTP.

W połączeniu z systemem wymiany ciepła w kabinie pasażerskiej, układ chłodzenia akumulatora zapewnia szybkie ładowanie, optymalizację zasięgu i wydłużenie okresu eksploatacji. Akumulator ma gwarancję zachowania przynajmniej 70% pojemności przez 8 lat lub 160.000 km.

Dostępne są dwa typy ładowarek pokładowych, dostosowane do wszystkich zastosowań i wszystkich rodzajów ładowania, z jednofazową ładowarką 7,4 kW w standardzie i opcjonalną trójfazową ładowarką 11 kW. Tryby ładowania są elastyczne i dostosowane do różnych sytuacji. Możliwe są następujące rodzaje ładowania:

  • ze standardowego gniazda (8A): do pełnego naładowania w ciągu 31 h (akumulator 50 kWh) lub 47 h (akumulator 75 kWh);
  • ze wzmocnionego gniazda (16A): do pełnego naładowania w 15 h (akumulator 50 kWh) lub 23 h (akumulator 75 kWh):
  • z urządzenia Wallbox o mocy 7,4 kW: pełne naładowanie w 7 h 30 min (akumulator 50 kWh) lub 11 h 20 min (akumulator 75 kWh) za pomocą jednofazowej (7,4 kW) ładowarki pokładowej:
  • z urządzenia Wallbox o mocy 11 kW: pełne naładowanie w 5 h (akumulator 50 kWh) lub 7 h 30 min (akumulator 75 kWh) za pomocą trójfazowej (11 kW) ładowarki pokładowej;
  • z publicznej stacji szybkiego ładowania: układ chłodzenia akumulatora pozwala na użycie ładowarek o mocy 100 kW i naładowanie akumulatora do 80% pojemności w 30 min (akumulator 50 kWh) lub w 45 min (akumulator 75 kWh).

W Peugeocie e-Expert można zaprogramować ładowania – z ekranu Peugeot Connect Nav lub z aplikacji MyPeugeot dla smartfonów (w zależności od wersji). System ten umożliwia również zdalne rozpoczęcie lub przerwanie ładowania w dowolnym momencie oraz sprawdzenie stanu naładowania.

Komfortowy i pojemny

Samochód zapewnia pasażerom najwyższy poziom komfortu cieplnego dzięki rezystorowi grzewczemu o dużej mocy (5 kW), podgrzewanym siedzeniom (w zależności od wersji), wstępnemu ogrzaniu lub schłodzeniu kabiny programowanemu za pomocą ekranu dotykowego (w zależności od wersji) lub zdalnie za pomocą aplikacji MyPeugeot na smartfonie (w zależności od wersji). Poza komfortem, funkcja ta, po podłączeniu pojazdu, optymalizuje zasięg (szybsze osiągnięcie temperatury zadanej podczas fazy rozruchu) i pozwala na szybsze osiągnięcie optymalnej temperatury pracy akumulatora.

e-Expert łączy w sobie kompaktowe wymiary zewnętrzne z maksymalną przestrzenią ładunkową; akumulatory umieszczone są pod podłogą i nie ograniczają przestrzeni ładunkowej. Takie usytuowanie akumulatorów zwiększa również sztywność nadwozia, zapewniając – dzięki optymalnemu rozkładowi masy – tak samo przyjemną jazdę jak w wersji spalinowej. Komfort zawieszenia gwarantują specjalne amortyzatory i sprężyny, które zapewniają najlepszą wydajność podczas jazdy zarówno z ładunkiem, jak i bez obciążenia.

Specjalnie skalibrowany układ wspomagania kierownicy ułatwia jazdę przy średnicy zawracania 11,3 m (dla wersji Compact, między krawężnikami), a wysokość ograniczona do 1,90 m (w zależności od wersji) gwarantuje dostęp do większości parkingów podziemnych.

Nowy e-Expert jest dostępny w tych samych wersjach co odmiana spalinowa, aby spełnić różne wymagania użytkowników: Furgon (trzy długości: Compact 4,6 m, Standard 4,95 m i Long 5,30 m), Furgon brygadowy (5 lub 6 miejsc siedzących, stałych lub składanych, Standard lub Long), Platforma (do zabudowy nadwozia, długość Standard). Modułowość nadal wyznacza standard w segmencie – trzymiejscowa ławka ModuWork, specjalny otwór w przegrodzie i składane siedzisko boczne pozwalają na zmianę konfiguracji kabiny: trzy miejsca w przednim rzędzie to praktyczna cecha bardzo ceniona przez przedsiębiorców, którzy mogą dzięki niej optymalizować przejazdy transportując pracowników, narzędzia i sprzęt z jednego miejsca pracy do drugiego. Po złożeniu bocznego fotela pasażera do pozycji pionowej otrzymujemy płaską podłogę o zwiększonej długości użytkowej lub dodatkowej kubaturze z przodu i nadal możemy w kabinie przewozić dwie osoby.

Dopuszczalna masa przyczepy nie uległa zmianie, z możliwością holowania ładunku do 1000 kg. Powierzchnia ładunkowa jest dokładnie taka sama jak w przypadku wersji spalinowych, a ładowność – dostosowana do silnika w 100% elektrycznego – wynosi do 1275 kg.

(rum)
Fot. Peugeot

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.