RENAULT TRUCKS: Elektryczna ciężarówka do logistyki miejskiej dla Geodis

Renault Trucks i GEODIS zaprojektowały elektryczny samochód ciężarowego przeznaczony do logistyki miejskiej, spełniającego wymagania transportu towarów w centrach miast.

elemoto.pl - RENAULT TRUCKS,  Elektryczna ciężarówka do logistyki miejskiej dla Geodis
Pojazd Oxygen umożliwi zintegrowanie wszystkich wymagań i funkcji związanych z dostawami do centrum miasta.

W miejskim transporcie towarowym zachodzą zmiany, zarówno pod względem przepisów dotyczących emisji, ograniczonego dostępu, jak i rozpowszechniania się środków transportu (rowery towarowe, rowery, skutery itp.) w przestrzeni publicznej.

Ze względu na masowość, pojazdy o tonażu powyżej 3,5 tony pozostaną w centrum dystrybucji miejskiej. Firma Renault Trucks od dziesięciu lat pracuje nad zmniejszeniem wpływu logistyki miejskiej na środowisko tworząc pełną gamę pojazdów elektrycznych (produkowanych we Francji) o masie od 3,5 do 26 ton.

Firma GEODIS ma globalny zasięg działania dzięki sieci obejmującej prawie 170 krajów. Jest numerem 1 we Francji i nr 7 na świecie. W 2021 roku GEODIS zatrudniał ponad 46.000 osób na całym świecie i wygenerował 10,9 miliarda euro przychodu.

Jest firmą, której ambicją jest zmniejszenie emisji CO2 o 30% do roku 2030, zobowiązała się do zapewnienia bezemisyjnych dostaw do 37 miast we Francji do roku 2023. – Kryzys ekologiczny w połączeniu z rozwojem handlu elektronicznego i wprowadzeniem stref niskoemisyjnych w głównych miastach Francji oznacza, że musimy pilnie przyspieszyć dekarbonizację transportu. Taki jest cel GEODIS, który przyświecał nawiązaniu współpracy z Renault Trucks. Chcemy szybko dostarczyć konkretnych odpowiedzi na pytanie o zrównoważoną logistykę miejską – mówi Marie-Christine Lombard, dyrektor generalny GEODIS.

Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu będą łatwiejsze dzięki znacznie niższej pozycji wejścia niż w standardowym samochodzie dostawczym.
Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu będą łatwiejsze dzięki znacznie niższej pozycji wejścia niż w standardowym samochodzie dostawczym.
 

Dzięki nowej współpracy, producent i jego partner logistyczny idą o krok dalej i łączą swoje know-how w celu opracowania zupełnie nowego, 16-tonowego, elektrycznego samochodu ciężarowego do transportu miejskiego, którego koszt eksploatacji (TCO) jest porównywalny z kosztem pojazdu z silnikiem Diesla, co jest warunkiem wstępnym do powszechnego zastosowania alternatywnych jednostek napędowych. – Zauważyliśmy, że zmienia się wizerunek pojazdu ciężarowego – w końcu jest on postrzegany jako niezbędne narzędzie – dodaje Bruno Blin, prezes Renault Trucks. – Celem projektu, w którym Renault Trucks współpracuje z GEODIS, jest zaprojektowanie samochodu ciężarowego, który bez problemu wtopi się w krajobraz miejski, wśród innych użytkowników dróg, w strefach o dużym natężeniu ruchu, a nawet w strefach dla pieszych. Ten nowy samochód ciężarowy będzie zaprojektowany z myślą o komforcie i bezpieczeństwie pracy kierowcy oraz o bezpieczeństwie mieszkańców miast.

Wtapia się w miejski krajobraz…

Dzięki współpracy prowadzonej już na etapie projektowania, pojazd ten (nazwa projektu: Oxygen) umożliwi zintegrowanie wszystkich wymagań i funkcji związanych z dostawami do centrum miasta: eliminację niedogodności, takich jak zanieczyszczenia i hałas oraz poprawę bezpieczeństwa czynnego i biernego w celu lepszego współistnienia ze wszystkimi użytkownikami dróg (pieszymi i osobami korzystającymi z „miękkich” środków transportu):

  • Większe bezpieczeństwo kierowcy i pieszych dzięki obniżonej kabinie, zapewniającej kierowcy doskonałą widoczność, co pozwala na optymalną ochronę użytkowników dróg; dużej przedniej szybie i wielu kamerom zamiast lusterek wstecznych, oferującym widok 360°; przesuwanym drzwiom bocznym po stronie pasażera, ograniczającym kąt otwarcia drzwi.
  • Większy komfort dla kierowcy, który będzie mógł wysiąść z samochodu po dowolnej stronie. Wsiadanie i wysiadanie z pojazdu będą łatwiejsze dzięki znacznie niższej pozycji wejścia niż w standardowym samochodzie dostawczym.
  • Optymalna ergonomia i łatwiejszy dostęp do przestrzeni ładunkowej. Aby to osiągnąć, rozważana jest trójstronna współpraca z producentem nadwozi, której celem jest usprawnienie operacji załadunku/rozładunku w środowisku miejskim.
  • Usługi online umożliwiające kierowcom optymalizację operacji dostawczych i tras.
  • Aby ten pojazd doskonale wkomponował się w miejski krajobraz, a także w celu zwiększenia komfortu i poczucia własnej wartości kierowcy, projektanci Renault Trucks całkowicie zmienili linię nadwozia i wnętrze kabiny.

Dostawa prototypu przewidziana jest na koniec 2022 roku. Będzie on produkowany w zakładzie Renault Trucks w Blainville-sur-Orne we Francji, pierwszym europejskim zakładzie produkującym seryjnie elektryczne samochody ciężarowe od 2020 roku.

Od 2023 roku samochód ciężarowy będzie testowany pod kątem dostaw miejskich w Paryżu. Po testach w warunkach rzeczywistych nastąpi faza adaptacji pojazdu, uwzględniająca opinie kierowców na temat komfortu użytkowania, praktyczności, ładowania itp.

(s)
Fot. Renault Trucks

(CYPH)
Fot. Renault Trucks

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.