MERCEDES-BENZ: Specjalistyczne pojazdy dostawcze w wersji elektrycznej

Mercedes-Benz zapowiada elektryfikację całego portfolio. Od 2022 roku elektryczne warianty będą dostępne we wszystkich segmentach samochodów dostawczych

MERCEDES-BENZ: Specjalistyczne pojazdy dostawcze w wersji elektrycznej, elemoto.pl

Samochody dostawcze Mercedes-Benz funkcjonują we wszystkich obszarach gospodarki i życia społecznego. Niezawodny i elastyczny pojazd bazowy stanowi ich nieodzowny element. Mercedes-Benz Vans już teraz oferuje producentom zabudów i klientom rozwiązania szyte na miarę – w 100 proc. lokalnie bezemisyjne. A dzięki eSprinterowi nowej generacji Mercedes-Benz zapewni klientom jeszcze więcej możliwości.

Mercedes-Benz jest przekonany o ekologicznych i ekonomicznych zaletach pojazdów dostawczych z napędem elektrycznym i dlatego systematycznie elektryfikuje całą swoją gamę modeli. Producenci nadwozi i klienci mogą już wybierać spośród czterech samochodów dostawczych z napędem akumulatorowym. Są to: eVito furgon, eSprinter i eVito Tourer (łączne zużycie energii: 27,8 kWh / 100 km; łączna emisja CO2: 0 g / km) oraz EQV (zużycie energii w cyklu mieszanym: 28,2 kWh / 100 km; emisja CO2 w cyklu mieszanym: 0 g / km). W nadchodzącym roku dołączy do nich nowy Citan z napędem elektrycznym, poszerzając elektryczne portfolio Mercedesa-Benz Vans o segment małych samochodów dostawczych.

Mercedes-Benz Vans opracował platformę Electric Versatility. To podstawa nowej generacji eSprintera, który będzie produkowany sukcesywnie od drugiej połowy 2023 roku w Charleston, Duesseldorfie i Ludwigsfelde. Jego zasięg, w zależności od konfiguracji, będzie dwa razy większy niż w obecnej wersji tego modelu. Ponadto ładowność wzrośnie o 50 procent, a w przypadku furgonu jeszcze bardziej. Następna generacja eSprintera będzie produkowana w sposób neutralny pod względem emisji CO2.

Dwa pojazdy koncepcyjne oparte na eSprinterze nowej generacji przedstawiają rozwiązania dla producentów nadwozi i konwersji, które mogą być możliwe w przyszłości. Są to: eGrocery do transportu świeżych artykułów spożywczych oraz pojazd do dostaw CEP dla branży przesyłek kurierskich, ekspresowych i paczek.

eVito z chłodnią, eVito Tourer do przewozu osób o ograniczonej sprawności ruchowej, eSprinter Pharma i jako transportowa karetka demonstrują szerokie spektrum różnych nadwozi i konwersji lokalnie bezemisyjnych samochodów dostawczych Mercedes-Benz, które już są możliwe.

Koncepcja techniczna eVito opiera się na wykorzystaniu istniejącej energii elektrycznej również do aktywnego chłodzenia. W tym celu wysoce energooszczędny system chłodzenia Kerstner C106EA został podłączony do pokładowej instalacji elektrycznej pojazdu, co oznacza, że dodatkowy akumulator wymagany jako źródło energii może być mniejszy. System chłodzenia podłogowego jest niezawodnie zasilany energią elektryczną na wszystkich etapach procesu dostawy: podczas załadunku pojazdu w magazynie za pośrednictwem stacjonarnego urządzenia chłodniczego o napięciu 230 V z zasilaniem, podczas jazdy przez pokładową instalację elektryczną pojazdu oraz podczas przerw za pomocą akumulatora buforowego w fotelu pasażera. Aby jednocześnie zmniejszyć zużycie energii przez system chłodzenia, izolacja Kerstnera przestrzeni ładunkowej ma szczególnie niski współczynnik K wynoszący 0,30 W / m²K.

W pełni elektryczny Mercedes-Benz eVito Tourer PRO jest dostępny od ręki w wersji długiej i ekstra długiej, jako pojazd przerobiony tak, aby był mógł przewozić osoby na wózkach inwalidzkich. We współpracy z naszym wieloletnim partnerem w dziedzinie samochodów dostawczych AMF-Bruns GmbH & Co. KG z Apen w Dolnej Saksonii pojazd został przebudowany – zmiany objęły m.in. podłogę w tylnej części i rampę wjazdową, która umożliwia użytkownikom wózków inwalidzkich i osobom o ograniczonej sprawności ruchowej wygodny i bezpieczny transport.

Tylny otwór wejściowy o wysokości ok. 1500 mm w połączeniu z zamontowaną rampą antypoślizgową EASYFLEX umożliwia łatwy wjazd do wnętrza pojazdu, przyjazny dla wózków inwalidzkich. Rampę można obsługiwać wyjątkowo łatwo jedną ręką, a alternatywnie tworzy ona przestrzeń ładunkową. Za pomocą specjalnego systemu zabezpieczeń wózek inwalidzki jest przymocowany do podłogi pojazdu, dzięki czemu osoba przewożona jest dobrze chroniona. Dodatkowo zwijane elektrycznie bardzo długie pasy zabezpieczają wózek inwalidzki z przodu. Opcjonalnie pojazd można wyposażyć w zagłówek i oparcie FUTURESAFE.

Obniżona podłoga zapewnia dużą ilość miejsca dla użytkownika wózka inwalidzkiego dzięki wysokości wnętrza ok. 1450 mm, co jest zgodne z normami DIN i międzynarodowymi. W przypadku zainstalowania podwójnego siedzenia pasażera jest miejsce dla jednego użytkownika wózka inwalidzkiego, pięciu osób i kierowcy. Dwa opcjonalne obrotowe i składane siedzenia w drugim rzędzie umożliwiają elastyczne użytkowanie pojazdu nawet przez siedem osób, jeśli na pokładzie nie ma osoby na wózku inwalidzkim.

We współpracy z Thermo King, producentem systemów kontroli temperatury w transporcie, Mercedes-Benz Vans opracował pojazd eSprinter Pharma – i po raz pierwszy prezentuje w pełni elektryczny samochód dostawczy do przewozu produktów przemysłu farmaceutycznego.

eSprinter Pharma jest wyposażony w całkowicie elektryczny system kontroli temperatury E-200 oraz nowy akumulator litowo-jonowy firmy Thermo King. Kombinacja E-200 w połączeniu z pokładową instalacją elektryczną pojazdu i akumulatorem litowo-jonowym zapewnia ręcznie regulowaną, stałą temperaturę w zakresie od 15 do 25 stopni Celsjusza, także wtedy, gdy kierowca zatrzymuje się, by dostarczyć towar. Nawet po otwarciu drzwi system sterowania zapewnia szybkie ponowne obniżenie temperatury.

Dodatkowo pojazd może być wyposażony w opcjonalny kontener chłodniczy z drugą strefą temperatury (np. 2 do 8 stopni Celsjusza). Dzięki eSprinter Pharma Mercedes-Benz Vans we współpracy z Thermo King umożliwia dostawę kluczowych produktów medycznych w sposób zrównoważony. Pojazd ma obecnie status prototypu i przechodzi testy różnych scenariuszy zastosowań.

Zapotrzebowanie na niezawodne pojazdy do transportu pacjentów i karetki pogotowia ratunkowego jest szczególnie duże. Mercedes-Benz Vans oraz niemiecki producent nadwozi Ambulanz Mobile GmbH & Co. KG z Schönebeck w Saksonii-Anhalt użyli eSprintera jako podstawy swojego pierwszego pojazdu elektrycznego dla służby zdrowia.

W części przeznaczonej dla pacjenta znalazło się całe niezbędne wyposażenie, ale mimo to udało się utrzymać dopuszczalną masę całkowitą 3,5 tony. Podczas rozwoju produktu szczególną uwagę zwrócono na środki zmniejszające jego masę. Dopływ energii do nadwozia jest odseparowany od pojazdu bazowego dzięki zamontowaniu dodatkowego zasobnika energii (akumulatora). Działanie urządzeń medycznych może być również obsługiwane niezależnie od akumulatora pojazdu.

W przypadku pojazdu koncepcyjnego dla dostaw CEP rezultaty współpracy z klientami z branży usług kurierskich, ekspresowych i paczkowych są również wyraźnie widoczne: Speed Delivery Doors, specjalnie zaprojektowane automatyczne drzwi, ułatwiają kierowcom życie podczas codziennej pracy, ponieważ nie muszą już za każdym razem otwierać i zamykać przesuwanych drzwi przedziału ładunkowego ręcznie, co miałoby miejsce nawet do 240 razy dziennie. Modułowa platforma Electric Versatility umożliwia indywidualną konfigurację w celu dopasowania do konkretnego zastosowania pojazdu, czy to w przypadku kurierów w miastach, pracujących w usługach ekspresowych i paczkowych, czy też podczas dłuższych tras na terenach wiejskich.

(CYPH)
fot. Mercedes-Benz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *