MERCEDES-BENZ: Nowy elektryczny EQS Klasy S

EQS w 100% elektryczny członek gamy nowej Klasy S, będzie miał premierę 15 kwietnia, a na europejski rynek trafi w sierpniu 2021 r. Już wkrótce pojawią się również kolejne modele oparte na nowej architekturze Mercedes-EQ dla pojazdów na prąd: biznesowa limuzyna EQE oraz warianty EQS i EQE typu SUV.

MERCEDES-BENZ: Nowy elektryczny EQS Klasy S, elemoto.pl

EQS pozwoli nabywcom aut luksusowych na pełne wykorzystanie wszystkich zalet architektury dla samochodów całkowicie elektrycznych, zwłaszcza w zakresie przestrzeni i zasięgu, który wynosi do 770 km (dane wstępne, zgodnie z WLTP). Do uzyskania takiego wyniku znacząco przyczynia się nowy rekord świata w aerodynamice seryjnych samochodów – współczynnik oporu powietrza Cd ma wartość od 0,20 (wersja z 19-calowymi kołami AMG w trybie jazdy SPORT, dostępna od końca 2021 r.). Tym samym EQS spełnia wymagania stawiane progresywnej limuzynie w segmencie Klasy S.

Nowa generacja pojazdów elektrycznych w segmencie luksusowym i klasie wyższej bazuje na specjalnej, skalowalnej pod każdym względem architekturze, którą można stosować we wszystkich seriach modelowych. Dzięki modułowej konstrukcji parametry takie jak rozstaw osi i kół, a także wszystkie inne komponenty, zwłaszcza akumulatory, są „regulowane”. Pozwala to na optymalizację koncepcji pojazdu i spełnienie wszystkich wymagań zorientowanej na przyszłość rodziny modeli akumulatorowo-elektrycznych.

Oto przegląd najważniejszych cech zespołu napędowego EQS-a.

Napęd elektryczny: z Monachium do Berlina bez przerwy

Zasięg do 770 km (WLTP) i moc do 385 kW (524 KM) sprawiają, że układ napędowy EQS spełnia wszelkie oczekiwania wobec progresywnej limuzyny w segmencie Klasy S. Wszystkie odmiany EQS-a mają elektryczny układ napędowy (eATS) tylnej osi, a wersje z 4MATIC dysponują również elektrycznym napędem przedniej osi.

  • Modułowa koncepcja napędu, zapewniająca wysoką efektywność i duży zasięg
  • EQS marki Mercedes-EQ, o mocy od 245 kW (333 KM) do 385 kW (524 KM) oraz jeszcze mocniejsza wersja o wysokich osiągach
  • Maksymalny moment obrotowy: od 568 Nm (EQS 450+) do 855 Nm (EQS 580 4MATIC)
  • W zależności od wyposażenia i konfiguracji pojazdu możliwy jest zasięg do 770 km (według WLTP)
  • Maksymalna prędkość ograniczona do 210 km/h
  • Dostępny z napędem na tylne i wszystkie koła
  • Silniki elektryczne przy przedniej i tylnej osi to nowoczesne silniki synchroniczne z magnesami trwałymi
  • Szczególnie mocny silnik przy tylnej osi (sześciofazowy)
  • Bardzo zwarta budowa napędu
  • Wyrafinowana koncepcja termiczna pozwalająca na wielokrotne przyspieszenia przy niezmiennie wysokiej mocy
  • Modele 4MATIC z funkcją inteligentnego rozdzielania momentu obrotowego pomiędzy osiami, znacznie szybsza reakcja niż w przypadku mechanicznego napędu 4×4: rozkład momentu obrotowego jest kontrolowany do 10 000 razy na minutę
  • Inteligentna rekuperacja z trzystopniową regulacją za pomocą manetek przy kierownicy
  • Optymalizacja sytuacyjna z pomocą Asystenta ECO
  • W trybie D Auto opóźnienie osiąga do 5 m/s², z czego 3 m/s² dzięki odzyskowi energii (2 m/s² dzięki hamulcom kół)
  • Moc rekuperacji – do 290 kW
  • Możliwość hamowania do zatrzymania
  • Spowolnienie następuje również po wykryciu pojazdów jadących z przodu, aż do momentu ich zatrzymania, np. na światłach
  • W wersjach z napędem na tylne koła rekuperacja jest ograniczona przyczepnością
  • EQS spełnia najwyższe wymagania dotyczące komfortu w zakresie hałasu, drgań i wibracji (NVH)
  • Optymalizacja pod kątem NVH poprzez odpowiednie rozmieszczenie magnesów wewnątrz wirników przy jednoczesnym zmniejszeniu zużycia metali ziem rzadkich
  • Silniki elektryczne otoczone specjalną, piankową matą
  • Obudowa falownika ma wielowarstwową konstrukcję składającą się z trzech warstw metalu i tworzywa sztucznego
  • Oś przednia: z ramą nośną
  • Oś tylna: z ramą pomocniczą
  • Zastosowanie pianek akustycznych w konstrukcji surowego nadwozia
  • Dwie przegrody akustyczne w tylnej pokrywie redukują huk
  • Kilka milionów kilometrów testowych na stanowiskach do badań napędu elektrycznego w Untertürkheim
  • Specjalne testy energoelektroniki na gorąco/zimno

Akumulatory: dużo prądu

Wraz z EQS-em debiutuje nowa generacja akumulatorów litowo-jonowych o znacznie większej gęstości energii. Większy z dwóch akumulatorów ma użyteczną pojemność 107,8 kWh, czyli o około 26% więcej niż w EQC. Innowacyjne oprogramowanie do zarządzania pracą akumulatora, opracowane we własnym zakresie, pozwala na przeprowadzanie bezprzewodowych aktualizacji (OTA). Znaczący postęp w zakresie zrównoważonego rozwoju osiągnięto w zakresie chemii ogniw: udział kobaltu został zmniejszony do 10%, a zoptymalizowany aktywny materiał składa się z niklu, kobaltu i manganu w stosunku 8:1:1.

  • Nowa generacja akumulatorów (technika litowo-jonowa)
  • Znacznie wyższa gęstość energii
  • Lepsza wydajność ładowania
  • Koncepcja modułowych akumulatorów
  • Możliwość bezprzewodowych aktualizacji systemu zarządzania pracą akumulatora
  • Architektura 400 V
  • Dwa rozmiary akumulatorów w zależności od mocy i napędu (tylny lub 4MATIC): 90,0 lub 107,8 kWh netto, z 10 lub 12 modułami ogniw
  • Krótsze czasy ładowania dzięki inteligentnemu zarządzaniu temperaturą, gdy aktywna jest inteligentna nawigacja
  • Akumulator można również podgrzać lub schłodzić podczas jazdy, dzięki czemu na stacji szybkiego ładowania znajduje się on w idealnym oknie temperaturowym, a to pozwala na szybsze ładowanie
  • Dodatkowa grzałka PTC w obwodzie chłodzenia
  • Produkcja w Hedelfingen przy użyciu ekoenergii od 2022 r.
  • Kompleksowa koncepcja bezpieczeństwa: akumulator w podwoziu jest zabezpieczony przed skutkami zderzenia (obudowa ze strukturami pochłaniającymi energię z przodu i z boku), co potwierdzają wyniki licznych testów zderzeniowych
  • Kryterium testowym jest zachowanie akumulatora pod obciążeniem oraz w przypadku wniknięcia ciała obcego, testowano też przegrzanie i przeładowanie
  • System wysokiego napięcia może zostać automatycznie wyłączony w przypadku niebezpieczeństwa
  • Standardem w EQS-ie jest monitorowanie wypadków podczas postoju (podczas ładowania prądem stałym)
  • Certyfikat akumulatora dla klientów zapewnia gwarancję wydajności: obejmuje utratę pojemności i jest ważny przez okres 10 lat lub do 250 000 km

Nawigacja z „elektryczną inteligencją”: omijanie korków

Jej nazwa mówi wszystko – specjalna nawigacja EQS-a planuje najszybszą i najwygodniejszą trasę, w tym postoje z ładowaniem, w oparciu o wiele czynników, i dynamicznie reaguje np. na korki czy zmianę stylu jazdy. Oblicza przy tym zapotrzebowanie na energię z uwzględnieniem topografii, trasy, temperatury powietrza, prędkości, zapotrzebowania na ogrzewanie i chłodzenie itp. Bierze też pod uwagę liczbę dostępnych stacji ładowania, ich moc i rozwiązania w zakresie płatności. Dodatkowo można ustawić ilość energii w akumulatorze w miejscu docelowym oraz na stacji ładowania.

Technika ładowania

Na stacjach szybkiego ładowania EQS-a można ładować prądem stałym (DC) z mocą do 200 kW. Pokładowa ładowarka AC pozwala ładować samochód w domu lub w publicznych stacjach prądem przemiennym z mocą do 22 kW (zależnie od wersji). Ponadto do wyboru są różne inteligentne programy ładowania, które mogą być aktywowane automatycznie w zależności od lokalizacji, oraz funkcje takie jak ładowanie oszczędzające baterię.

  • Energia elektryczna na kolejne 300 km zasięgu (WLTP) ładowana w ciągu zaledwie 15 min
  • Zarządzanie temperaturą i ładowaniem pozwala przez długi czas utrzymać wysokie mocy ładowania
  • Nowe funkcje, takie jak „zielone” ładowanie (na publicznych stacjach Mercedes me Charge zapewnia korzystanie z energii ze źródeł odnawialnych), Plug & Charge (wystarczy podłączyć przewód do wtyczki, a ładowanie i fakturowanie odbywają się automatycznie) oraz ładowanie ECO (różne zabiegi zmniejszają obciążenie akumulatora podczas ładowania i spowalniają naturalny proces starzenia się akumulatora)
  • Wiele udoskonalonych i nowych funkcji aplikacji Mercedes me

Aerodynamika

Ze współczynnikiem oporu powietrza Cd od 0,20 EQS ma najlepszą aerodynamikę ze wszystkich seryjnych aut. Szczególnie zyskuje na tym dostępny zasięg. Nowy model jest również jednym z najlepszych pod względem komfortu akustycznego. Za jego doskonałymi właściwościami aerodynamicznymi i aeroakustycznymi kryje się wyjątkowa dbałość o szczegóły.

  • Rekord świata – pierwszy seryjny samochód z Cd o wartości od 0,20
  • Niewielka rozpiętość poszczególnych modeli i konfiguracji kół/opon (do 22” średnicy)
  • Powierzchnia czołowa wynosi 2,51 m2
  • Specjalna konstrukcja zapewnia liczne korzyści aerodynamiczne i aeroakustyczne: korzystny podstawowy kształt, przypominający coupé ze spłaszczoną przednią szybą, gładkie podwozie, żaluzja wlotu powietrza, obręcze aero, spojlery kół, tylny spojler zoptymalizowany pod kątem unoszenia i oporu powietrza
  • Ze względu na elektryfikację układów napędowych niski poziom hałasu opływającego nadwozie powietrza staje się jeszcze ważniejszy – tu również EQS należy do czołowych pojazdów w swojej klasie
  • To zasługa licznych optymalizacji w zakresie konstrukcji drzwi oraz uszczelek drzwi i szyb bocznych (po raz pierwszy w Mercedesie – sześć bocznych szyb) oraz specjalnego zestawu z wysoce efektywnymi akustycznie taflami laminowanego szkła
  • Słupek A ze specjalnie ukształtowaną listwą ozdobną pomaga zmniejszyć szum wiatru, a także obniżyć wartość Cd
  • Chowane klamki drzwi

Zrównoważony rozwój

W ramach inicjatywy „Ambition 2039” Mercedes-Benz pracuje nad tym, by w 2039 r. flota nowych aut producenta była neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla. Już w 2030 r. firma chce, aby ponad połowa sprzedawanych przez nią samochodów była wyposażona w elektryczne układy napędowe (pojazdy w pełni elektryczne oraz hybrydy plug-in). W wielu obszarach Mercedes już dziś myśli o jutrze. I dlatego zaprojektował EQS-a z myślą o zrównoważonym rozwoju. Pojazdy są produkowane w sposób neutralny pod względem emisji CO2, a używane do ich budowy materiały pozwalają oszczędzać zasoby (np. maty podłogowe są wykonane z przędzy pochodzącej z recyklingu). Łącznie z recyklatów i surowców odnawialnych wykonano ponad 80 kg elementów. EQS jest wytwarzany w Factory 56 w zakładach Mercedes-Benz w Sindelfingen, czyli w najnowocześniejszej fabryce samochodów Mercedesa, a jego produkcja od samego początku jest neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla.

  • W porównaniu z innymi budynkami, gdzie odbywa się montaż, zapotrzebowanie fabryki na energię jest o ¼ niższe.
  • System fotowoltaiczny złożony z 12 000 modułów może generować około 5000 kWp, pokrywając około 30% zapotrzebowania fabryki na energię
  • Około 40% powierzchni dachu obsadzono zielenią
  • Pośrednie magazynowanie wody deszczowej
  • Po raz pierwszy w betonowej elewacji wykorzystano beton z recyklingu

(CYPH)
Fot. Daimler

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *