MERCEDES-BENZ: Fabryka w Wörth produkować będzie elektryczne ciężarówki

Daimler Truck zdecydowanie stawia na zakład w Wörth, który w dłuższej perspektywie odegra w przedsiębiorstwie ważną rolę w ramach transformacji prowadzącej do neutralności transportu pod względem emisji CO2. W nadchodzących latach firma w dalszym ciągu zamierza inwestować w tę lokalizację przy wsparciu ze strony sektora publicznego.

MERCEDES-BENZ, Fabryka w Wörth produkować będzie elektryczne ciężarówki, elemoto.pl

Najważniejsze elementy uzgodnionego pakietu przyszłościowego obejmują ekologiczną seryjną produkcję samochodów ciężarowych z akumulatorowym napędem elektrycznym i napędem na ogniwa paliwowe w fabryce Mercedes-Benz w Wörth, rozwój i doskonalenie zawodowe pracowników w ramach transformacji oraz dalszą cyfryzację zakładu.

Elastyczna organizacja procesu produkcyjnego w zakładzie Wörth zapewni w najbliższych latach efektywną produkcję zarówno ciężarówek konwencjonalnych, jak lokalnie bezemisyjnych. W ten sposób Daimler Truck konsekwentnie stawia kolejny krok w kierunku osiągnięcia neutralnego bilansu CO2 w transporcie – już od października bieżącego roku z taśm produkcyjnych w Wörth zjeżdżać będzie seryjny eActros przeznaczony do miejskiego transportu dystrybucyjnego.

Gotowość do produkcji seryjnej dalekobieżnego eActrosa LongHaul z akumulatorowym napędem elektrycznym zaplanowano na rok 2024, a od roku 2027 do rąk klientów mają trafiać pierwsze, produkowane seryjnie ciężarówki napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi. – Tworzymy dziś fundamenty pod przyszłą produkcję samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Transformacja techniczna w naszej branży w kierunku lokalnie bezemisyjnych samochodów ciężarowych oznacza również ogromne zmiany dla naszych zakładów i naszej produkcji. Wyznaczając nowy docelowy kształt fabryki w Wörth, zapewniamy sobie konkurencyjność, a tym samym długofalową perspektywę dla zakładu – chcemy tutaj w przyszłości mocno rozwinąć seryjną produkcję naszych elektrycznych ciężarówek i już teraz stwarzamy ku temu warunki – mówi Sven Gräble, szef Mercedes-Benz Trucks Operations, odpowiedzialny za globalną sieć produkcyjną firmy.

 Tzw. system „fullflex” umożliwia włączenie ciężarówek bezemisyjnych w już istniejący system produkcji.
Tzw. system „fullflex” umożliwia włączenie ciężarówek bezemisyjnych w już istniejący system produkcji.

Dostaną wsparcie

Na konieczną transformację zakładu, w tym przekształcenie produkcji, będą potrzebne ogromne środki finansowe, również wsparcie ze strony sektora publicznego. Daimler Truck AG złożył wniosek do niemieckiego rządu federalnego o dofinansowanie w ramach programu wspierania techniki wodorowej i ogniw paliwowych. Ma ono obejmować również przebudowę zakładu w Wörth. Rząd kraju związkowego Nadrenia-Palatynat sygnalizował już takie wsparcie w ostatniej deklaracji rządowej.

Decyzja o ulokowaniu w zakładzie produkcji ciężarówek z napędami alternatywnymi stanowi ważny filar nowego strategicznego ukierunkowania zakładu. Także w innych niemieckich zakładach produkujących układy napędowe, fabrykach Mercedes-Benz w Gaggenau, Mannheim i Kassel, trwają obecnie intensywne rozmowy na temat ich przyszłego ukierunkowania.

W ramach transformacji w kierunku neutralności emisji CO2 w transporcie Daimler Truck stawia zdecydowanie na dwa w pełni elektryczne systemy napędu – napęd akumulatorowy i wodorowe ogniwa paliwowe. Umożliwiają one uwzględnienie wszystkich rodzajów zastosowań pojazdów przy zachowaniu pełnej elastyczności wyboru tras – od łatwego w planowaniu miejskiego transportu dystrybucyjnego, po trudne do zaplanowania, wielodniowe przejazdy transportowe.

Nowe procesy

Z myślą o produkcji samochodów ciężarowych z napędami alternatywnymi zakład w Wörth wprowadza nowe procesy montażowe wraz z niezbędną infrastrukturą. W ten sposób Daimler Truck staje się pionierem transportu neutralnego pod względem emisji CO2 „made in Wörth”. Kluczowymi czynnikami na drodze do jego realizacji są zarówno kształcenie zawodowe oraz dalszy rozwój pracowników, jak i zwiększenie elastyczności produkcji. Celem jest przygotowanie załogi zakładu do realizacji przyszłych zadań. W zakładowym centrum kształcenia i doskonalenia zawodowego w Wörth, począwszy od 2018 r., już ok. 2000 pracowników podniosło swoje kwalifikacje w dziedzinie pojazdów z instalacją wysokiego napięcia i komponentów wysokonapięciowych – uzyskując kompetencje niezbędne do montażu samochodów ciężarowych z napędem elektrycznym.

W najbliższych latach wysoce elastyczna organizacja procesu produkcyjnego zapewni fabryce możliwość efektywnego produkowania zarówno ciężarówek konwencjonalnych, jak lokalnie bezemisyjnych – a tym samym konkurencyjność całego zakładu. Tzw. system „fullflex” umożliwia włączenie ciężarówek bezemisyjnych w już istniejący system produkcji. W ten sposób zakład może efektywnie i jeszcze szybciej dostosowywać się do konkretnego zapotrzebowania.

Ponadto, w związku z obecną dobrą sytuacją w zakresie zamówień, fabryka przygotowuje się aktualnie do znacznego zwiększenia mocy produkcyjnych – jeszcze w tym roku nastąpi przejście z dwuzmianowego systemu pracy na system trzyzmianowy.

„Zielona fabryka”

 Oprócz produktów, także cały zakład w Wörth ma od 2022 r. osiągnąć neutralność pod względem emisji CO2, podobnie jak wszystkie inne europejskie zakłady Daimler Truck. Umożliwi to m.in. unikalny system „zielonej” energii elektrycznej w koncernie Daimler – podstawę produkcji neutralnej pod względem emisji CO2 stanowić będzie prąd elektryczny z odnawialnych źródeł energii, wolny od emisji dwutlenku węgla. Od 2022 roku zakład będzie czerpał energię elektryczną z farm wiatrowych i fotowoltaicznych, a także z elektrowni wodnych. Dążąc do uzyskania miana zielonej fabryki, zakład w Wörth ma również w dłuższej perspektywie pracować bez emisji CO2 poprzez stopniowe tworzenie w ciągu najbliższych lat całkowicie odnawialnego systemu energetycznego.

Istotną rolę odgrywa tu również ciągłe zwiększanie efektywności energetycznej w fabryce. Przykładem niech będzie centralny, absorpcyjny układ chłodzenia, który w przyszłości zastąpi setki zdecentralizowanych urządzeń klimatyzacyjnych w zakładzie, wykorzystując do klimatyzacji istniejące ciepło zamiast energii elektrycznej. Ponadto również istniejące budynki wraz z infrastrukturą zostaną gruntownie odnowione pod kątem efektywności energetycznej, a w produkcji wdrożone zostaną nowe, bardziej przyjazne dla klimatu rozwiązania techniczne, na przykład tzw. „Eco Paint Process” w lakierni.

Centrum kompetencji

Największy zakład montażowy samochodów ciężarowych Mercedes-Benz w Wörth am Rhein, utworzony w roku 1963, produkuje ciężarówki Mercedes-Benz Arocs i Atego, a od ponad 20 lat także ciężkiego Actrosa, cieszącego się największą popularnością na całym świecie. Powstają tu także pojazdy specjalne Mercedes-Benz – Econic, Unimog i Zetros. Dziennie Wörth może opuścić nawet 470 samochodów ciężarowych, wykonanych dokładnie według życzenia klienta.

Zakład nad Renem jest centrum kompetencyjnym globalnej sieci produkcyjnej samochodów ciężarowych Mercedes-Benz. Ma ponad 50-letnie doświadczenie w produkcji w systemie CKD (completely knocked down); na wiele rynków zamorskich dostarcza zestawy pojazdów do ostatecznego montażu na miejscu – do tej pory było to ponad 750 tysięcy zestawów. Zatrudniający około 10 tysięcy pracowników zakład Mercedes-Benz jest drugim co do wielkości pracodawcą w Nadrenii-Palatynacie.

(s)
Fot. Mercedes-Benz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *