MAN: Testy elektrycznych ciężarówek do transportu artykułów spożywczych

Rozpoczęte właśnie badanie „ZeroEmissionDeliveries – Berlin”, realizowane przez stowarzyszenie ekologiczne Transport & Environment na konkretnym przykładzie Grupy REWE, przeanalizuje warunki, w których istniałaby możliwości przestawienia regionalnego transportu dostawczego na pojazdy elektryczne. W badaniu uczestniczy firma MAN Truck & Bus, oferując swoją wiedzę producenta pojazdów. Wyniki badań spodziewane są na jesieni tego roku.

MAN: Testy elektrycznych ciężarówek do transportu artykułów spożywczych, elemoto.pl
MAN eTGM realizujący praktyczne zadania w ramach projektu CNL w Austrii – dane uzyskane przy realizacji tego projektu zostaną wykorzystane w ramach badania T&E „ZeroEmissionDeliveries – Berlin“.

Firma MAN Truck & Bus widzi w elektryfikacji miejskiego i regionalnego transportu towarowego i osobowego istotny potencjał w zakresie ochrony klimatu. Korzystanie z pojazdów elektrycznych napędzanych wyłącznie energią elektryczną pozwoli na redukcję śladu CO2 w transporcie.

Zastąpienie flot pojazdów o tradycyjnym napędzie pojazdami z napędem elektrycznym jest jednak procesem bardzo złożonym, wymagającym powstania nowej infrastruktury ładowania oraz odpowiedniego dostosowania sieci elektrycznych i trybu pracy. Zespół ekspertów MAN Transport Solutions już od 2018 roku wspiera swoich klientów przy wymianie floty i przechodzeniu na pojazdy elektryczne.

Napęd elektryczny jest rozwijany, a za tym pojawiają się także nowe dla klientów możliwości. Jedną z nich jest, np. realizacja dostaw w centrach miast poza godzinami szczytu, przy zastosowaniu pojazdów z napędem elektrycznym, które generują znacznie mniej hałasu. W tym zakresie firma MAN współpracowała już w ramach projektu EIT Urban Mobility ZEUS.

Rozpoczęte przez Transport & Environment badanie „ZeroEmissionDeliveries – Berlin“ ma na celu zbadanie na konkretnym przykładzie możliwości elektryfikacji. Trzon projektu tworzą T&E, REWE Group, MAN Truck & Bus i Instytut Fraunhofer ISI zajmujący się badaniem systemów i rozwiązań innowacyjnych (Fraunhofer-Institut für System- und Innovationsforschung), który będzie realizował badanie.

Pozostałymi partnerami uczestniczącymi w projekcie są: Stromnetz Berlin, Allego i Compleo. – Wspólny projekt jest ważnym krokiem w kierunku wprowadzenia pojazdów elektrycznych do transportu dostawczego. Po licznych‚ projektach i „mapach drogowych” nadszedł już czas, aby przedstawić przedsiębiorstwom jasny obraz sytuacji. Przy pomocy Instytutu Fraunhofer ISI staramy się ustalić, jakie możliwości istnieją już dziś, a jakie działania muszą być podjęte przez polityków, operatorów infrastruktury i producentów pojazdów, aby elektryfikacja flot pojazdów dostawczych w dużych miastach mogła ruszyć z miejsca – wyjaśnia Jekaterina Boening, Senior Policy Manager w T&E Germany.

Punkt wyjścia analizy stanowią należące do REWE Group centra logistyczne Oranienburg i Alt-Mariendorf. Badanie ma być przeprowadzone na praktycznym przykładzie regionalnego systemu logistycznego w Berlinie i okolicach. Przeanalizowane zostaną trasy dostawcze dla ponad 250 marketów REWE w tym regionie. – Przy zaopatrywaniu naszych supermarketów w Berlinie i w okolicy wszystko ściśle się zazębia. Niezawodny napęd naszej floty pojazdów dostawczych odgrywa tu kluczową rolę. Dotychczas dzięki poprawie techniki jazdy i optymalizacji planów tras udało nam się znacznie ograniczyć zużycie paliwa. Jesteśmy bardzo zainteresowani innowacyjnymi rozwiązaniami zapewniającymi poszanowanie surowców i dlatego z przyjemnością angażujemy się w ten projekt – mówi Torsten Prag, kierownik działu REWE Ost.

Badanie ma przynieść odpowiedzi między innymi, na następujące pytania: Jakie pojazdy są potrzebne? Jak wygląda optymalny plan tras dla pojazdu elektrycznego? Jak można stworzyć sprawny mix obejmujący infrastrukturę prywatną i publiczną? Jakie wymagania wynikają z tego dla sieci rozdzielczej i wytwórców energii?

Cenne doświadczenia dotyczące elektrycznego pojazdu dostawczego eTGM, które MAN od 2018 roku gromadził w rzeczywistych warunkach eksploatacji w ramach realizowanego w Austrii projektu CNL, mogą okazać się pomocne przy realizacji badania T&E. Ze strony MAN Truck & Bus badaniom będzie towarzyszył Michael Treier, kierownik działu Sales Truck Market Preparation eMobility. – Badanie T&E dotyczące bezemisyjnego transportu dostawczego dostarczy wszystkim uczestnikom projektu cennych informacji, ze względu na uwzględnienie konkretnych wymagań Grupy REWE. W szczególności będę mógł wspólnie z naszym zespołem sprzedaży ustalić na tej podstawie niezbędne specyfikacje dla naszej przyszłej palety pojazdów elektrycznych oraz stwierdzić, jaka infrastruktura systemów ładowania będzie musiała w najbliższych latach powstać w środowisku miejskim – tak swoje oczekiwania odnośnie do wyników studium podsumowuje Michael Treier.

(s)
Fot. MAN

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *