MAN: Ciężarówka eTGM – elektryczny listonosz

Posten Norge Group wprowadziła pierwszy napędzany wyłącznie elektrycznie pojazd ciężarowy MAN eTGM o masie do 26 ton. Zastąpi on dotychczasowy samochód z silnikiem Diesla i będzie dostarczał i odbierał przesyłki w centrum paczek w śródmieściu Oslo.

MAN: Ciężarówka eTGM – elektryczny listonosz, elemoto.pl

Nowy MAN eTGM jest pierwszym krokiem norweskiej poczty w kierunku wymiany dotychczasowej floty pojazdów ciężkich na pojazdy z napędem alternatywnym. – Jako norweskiej poczcie bardzo nam zależy, aby jak najwięcej naszych pojazdów przemieszczało się nie emitując CO2. Dotychczas zrobiliśmy już wiele w tym kierunku. Nasza nowa, 26-tonowa ciężarówka z napędem elektrycznym jest kolejnym krokiem milowym na drodze do tego celu – stwierdza z radością w głosie Hans-Øyvind Ryen, członek zarządu w Posten Norge Group podczas oficjalnego przekazania pojazdu w Oslo.

Aktualnie 26% pojazdów norweskiej poczty jest już napędzanych energią odnawialną. Nowy pojazd z Monachium jest w przybliżeniu trzy razy większy od najcięższego elektrycznego pojazdu dostawczego, jaki norweska poczta ma w swojej flocie.

Dla norweskiej spółki MAN Truck & Bus ten pierwszy dostarczony pojazd eTGM jest ważnym krokiem na drodze do trwałego rozwoju mobilności, co podkreślił dyrektor działu sprzedaży Lars B. Sand– Rozwiązania przyjazne dla środowiska są ważnym priorytetem dla norweskiej poczty i jesteśmy dumni, że jako producent możemy uczestniczyć w tej inwestycji. W ten sposób przyczyniamy się do skutecznego usunięcia śladu węglowego w transporcie. Przekazanie naszego pierwszego elektrycznego pojazdu o masie 26 ton to szczególny dzień dla firmy MAN w Norwegii.

MAN eTGM produkowany w niewielkiej serii od 2019 r. spełnia wszystkie istotne wymagania stawiane przed miejskim ruchem dostawczym w przyszłości. Pracuje cicho i nie emituje CO2. Równocześnie zapewnia obciążenie użytkowe odpowiednie dla realizacji typowych zadań transportowych w średnim i ciężkim ruchu dostawczym. Pojazd dostępny jest w konfiguracji jako samochód-chłodnia, w wersji z wymienną skrzynią ładunkową lub z zabudową do przewozu napojów.

MAN eTGM o całkowitej masie dopuszczalnej 26 ton jest napędzany silnikiem o mocy 264 kW (360 KM) z maksymalnym momentem obrotowym 3100 Nm. Agregaty pomocnicze, takie jak wspomaganie układu kierowniczego, sprężarka powietrza oraz klimatyzacja, są napędzane elektrycznie i sterowane energooszczędnie za pośrednictwem systemu zarządzania energią.

Na etapach hamowania silnikiem i hamowania energia kinetyczna pojazdu jest przekształcana w energię elektryczną i odprowadzana do zbiornika energii, co przyczynia się do odczuwalnego wydłużenia zasięgu. Wskaźnik na kokpicie informuje kierowcę o aktualnym stopniu naładowania baterii. Pojazd zaopatrywany jest w energię przez sprawne baterie litowo-jonowe produkowane w koncernie Volkswagena. Są one umieszczone pod kabiną, nad przednią osią, gdzie w tradycyjnych pojazdach znajduje się układ napędowy silnika wysokoprężnego.

Pozostałe akumulatory umieszczone są na ramie pojazdu. Zasięg MAN eTGM wynosi do 200 kilometrów, w zależności od zastosowania, warunków klimatycznych i topograficznych. Baterie mogą być ładowane prądem przemiennym o mocy 22 lub 44 kW lub prądem stałym o mocy 150 kW (tzw. „High-Power-Charging”).

Aby ułatwić swoim klientom proces przechodzenia na pojazdy z napędem elektrycznym, MAN Truck & Bus oferuje przy zakupie eTGM z pakietem MAN Transport Solutions indywidualne i kompleksowe doradztwo dostosowane do konkretnego rozwiązania. Ponadto kierowcy MAN eTGM mogą skorzystać z przygotowanego przez MAN ProfiDrive specjalistycznego treningu uwzględniającego specyfikę prowadzenia pojazdu napędzanego wyłącznie energią elektryczną.

(s)
Fot. MAN

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *