Ford: 1419 KM i palenie opon bez kropli paliwa! (galeria zdjęć) 

Prototyp w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E 1400 wprowadza wyścigi w nowy wymiar. Ford przedstawia w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E 1400 – jedyny w swoim rodzaju prototyp, opracowany we współpracy z RTR Vehicles dla zademonstrowania możliwości napędu elektrycznego

Ford: 1419 KM i palenie opon bez kropli paliwa, elemoto.pl

Mustang Mach-E 1400, przedstawiany po w pełni elektrycznym Mustangu Cobra Jet 1400, ma generować sumaryczną moc 1400 KM (1419 KM) z siedmiu silników i wysokowydajnego akumulatora. Aerodynamika ma zapewnić ponad 1000 kg docisku do nawierzchni przy prędkości 257 km/h. Mustang Mach-E 1400, który niedługo pojawi się po raz pierwszy na starcie wyścigu NASCAR, ma dzięki tuningowi i zaawansowanej technologii obalić wszelkie stereotypy na temat pojazdów elektrycznych.

Depczący po piętach w pełni elektrycznego Mustanga Cobra Jet 1400 o mocy 1400 koni mechanicznych (1419 KM), jedyny w swoim rodzaju Mustang Mach-E, napędzany siedmioma silnikami elektrycznymi, z aerodynamiką zapewniającą dużą siłę docisku, jest stworzony do startów dragsterów lub w pokazach gymkhana – wszędzie, gdzie może udowodnić ekstremalne osiągi napędu elektrycznego Mustanga.

Prototyp, opracowany we współpracy z firmą RTR i zbudowany na lekkim nadwoziu BIW Mustanga Mach-E GT, osiąga maksymalną moc 1400 koni mechanicznych (1419 KM). Podwozie i układ napędowy współpracują w wielu konfiguracjach, oferując większe możliwości niż w jakimkolwiek innym pojeździe. – To idealny czas, aby wykorzystać technologię napędów elektrycznych, uczyć się na niej i zastosować ją w naszym portfolio – powiedział Ron Heiser, główny inżynier programu Mustang Mach-E. – Mustang Mach-E będzie dawał przyjemność z jazdy, jak każdy wcześniejszy Mustang, ale Mach-E 1400 jest dzięki wysiłkom Ford Performance i RTR kompletnie szalony.

Mustang Mach-E 1400 jest wynikiem 10.000 godzin wspólnej pracy firm Ford Performance i RTR, które postawiły sobie cel zbudowanie mostu między dotychczasowymi wyobrażeniami klientów o samochodzie elektrycznym, a jego rzeczywistymi możliwościami. – Kiedy wsiadłem za kierownicę tego samochodu, całkowicie zmieniło się moje spojrzenie na moc i moment obrotowy – powiedział Vaughn Gittin Jr., założyciel RTR Vehicles, mistrz sportów motorowych i ekspert od prawdziwej zabawy. – To doświadczenie nie przypomina niczego, co kiedykolwiek sobie wyobrażałeś, może z wyjątkiem jazdy rollercoasterem.

Mustang Mach-E 1400 przybrał kształty które wykraczają poza wcześniejsze reguły. Zespoły projektowe Forda i RTR używały wielu narzędzi, które Ford stosuje w swoich samochodach wyścigowych i programach produkcyjnych. Kształt i rozłożenie elementów poprawiających aerodynamikę podyktowane było uwzględnieniem kanałów chłodzących oraz zadaniami przedniego splittera, płaszczyzn docisku przedniej osi oraz tylnego spojlera.

Mustang Mach-E 1400 ma siedem silników – o pięć więcej niż Mustang Mach-E GT. Trzy są zamontowane przy przednim mechanizmie różnicowym, a cztery z tyłu, ułożone na wspólnym wale napędowym, łączącym je z mechanizmami różnicowymi, które mają szeroki zakres regulacji, aby zapewnić możliwość tuningu przeniesienia napędu do wszystkiego – od driftu po szybkie wyścigi torowe. – Wyzwaniem była kontrola mocy w ekstremalnych zakresach, którą dostarcza siedem silników – opowiada Mark Rushbrook, dyrektor globalny Ford Performance Motorsports. – Mustang Mach-E 1400 jest dziełem sztuki, prezentującym możliwości pojazdu elektrycznego.

Podwozie i układ napędowy są skonfigurowane tak, aby umożliwić zespołowi testowanie różnych nastaw i ich wpływu na zużycie energii i osiągi, oddzielnie dla napędu na tylne koła, na przednie koła i na obie osie. Dla driftu i jazdy torowej ustalono zupełnie inne konfiguracje przedniej osi, takie jak wahacze i zmiany układu kierowniczego. W pierwszym wypadku chodziło o to, aby umożliwić ekstremalne kąty skrętu w drifcie. Dystrybucja mocy odbywa się równomiernie na przód i tył lub 100 procent trafia na jedną z osi. Docelowa siła dociskowa przekracza 1000 kg przy 257 km/h.

Zainstalowana bateria o pojemności 56,8 kilowatogodzin składa się z ogniw niklowo-manganowo-kobaltowych, które zapewniają bardzo wysoką wydajność i sprawność rozładowania. System akumulatorów zaprojektowano z myślą o szybkim chłodzeniu podczas ładowania płynem dielektrycznym, co skraca niezbędny czas między biegami.

Zintegrowany elektroniczny układ wspomagania hamulców umożliwia szeregowe hamowanie regeneracyjne współpracując z ABS i układem kontroli stabilności. Mustang Mach-E 1400 jest wyposażony – jak wyścigowy Mustang GT4 – w hamulce Brembo oraz zaprojektowany do driftu hydrauliczny hamulec ręczny, zintegrowany z układem sterowania całego zespołu napędowego, aby umożliwić odcięcie zasilania tylnych silników.

Mustang Mach-E 1400, który niedługo ma zadebiutować w wyścigu NASCAR, jest też poligonem testowym nowych materiałów. Maska wykonana jest z organicznych włókien kompozytowych, które są lżejszą alternatywą dla włókna węglowego, wykorzystanego w reszcie poszycia. Ford zainwestował globalnie ponad 11,5 miliarda dolarów w pojazdy elektryczne. Pierwsze egzemplarze w pełni elektrycznego Mustanga Mach-E pojawią się w Europie na początku przyszłego roku.

(s)
Fot. Ford

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *