DAIMLER TRUCKS: Światowa premiera elektrycznej ciężarówki eActros!

30 czerwca Daimler Trucks będzie świętować światową premierę swojego eActrosa z akumulatorowym napędem elektrycznym, przeznaczonego do eksploatacji w ciężkim transporcie dystrybucyjnym.

DAIMLER TRUCKS, Światowa premiera elektrycznej ciężarówki eActros

Prezentując ten pierwszy produkowany seryjnie elektryczny samochód ciężarowy z gwiazdą na masce Mercedes-Benz Trucks rozpoczyna nową erę i podkreśla swoje zdecydowane zaangażowanie w drogowy transport towarowy o lokalnie neutralnym bilansie emisji dwutlenku węgla.

 Światowa premiera cyfrowa będzie transmitowana w internecie. Seryjny model eActrosa zaprezentują Karin Rådström, członek zarządu Daimler Truck AG, odpowiedzialna za segment Mercedes-Benz Trucks oraz Andreas von Wallfeld, szef sprzedaży i marketingu Mercedes-Benz Trucks. Podczas tego wydarzenia zaprezentują oni zarówno szczegóły techniczne pojazdu, jak i związane z eActrosem usługi cyfrowe wraz z ofertą doradczą dla klientów.

Słuchali użytkowników

Rozpoczęcie produkcji seryjnej eActrosa w fabryce w Wörth am Rhein zaplanowano na drugą połowę bieżącego roku. W procesie przygotowania pojazdu do produkcji seryjnej konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks położyli szczególny nacisk na aspekt „customer co-creation” – ścisłej współpracy z klientami z segmentu samochodów ciężarowych w zakresie rozwoju produktu. Dlatego już w roku 2018 rozpoczęły się intensywne testy prototypowych egzemplarzy eActrosa z udziałem klientów. Dzięki nim eksperci Mercedes-Benz Trucks mogli na wczesnym etapie uwzględnić ich opinie na temat tej elektrycznej ciężarówki i włączyć je bezpośrednio do procesu rozwoju pojazdu.

Od tego czasu prototypy pojazdu pokonały na drogach publicznych już ponad pół miliona kilometrów. Również inżynierowie testowi Mercedes-Benz Trucks poddali aActrosa intensywnym testom w celu zapewnienia typowych, wysokich standardów Mercedes-Benz. – Naszą koncepcję ciężkiej elektrycznej ciężarówki zaprezentowaliśmy po raz pierwszy w 2016 r. Zaledwie dwa lata później rozpoczęliśmy intensywne testy jej kompleksowo udoskonalonych prototypów z udziałem naszych uznanych klientów – mówi Andreas von Wallfeld– eActros, którego zaprezentujemy teraz, jest efektem wszystkich naszych doświadczeń zebranych na drogach i na hamowniach, odzwierciedlającym siłę innowacyjności marki Mercedes-Benz w dziedzinie napędów alternatywnych. Pojazd ten jest jednocześnie wynikiem ścisłej i intensywnej współpracy z naszymi klientami. Dzięki intensywnym testom praktycznym wprowadzamy na rynek pojazd w pełni dostosowany do potrzeb klienta wraz z bogatą ofertą usług. Wszyscy z radością oczekujemy jego światowej premiery.

Przed wprowadzeniem do produkcji eActros musi przejść wszystkie testy, jak każda inna ciężarówka.
Przed wprowadzeniem do produkcji eActros musi przejść wszystkie testy, jak każda inna ciężarówka.

 

Dwa lata w ruchu

 Od 2018 r. dziesięć prototypów eActrosa sprawdziło się jako tzw. „flota innowacyjna” w ciągłej eksploatacji u różnych klientów w Niemczech i innych krajach europejskich. W dwóch fazach testów niemal 20 przewoźników testowych używało eActrosa zamiast jednej z konwencjonalnych ciężarówek swojej floty.

eActrosy w wersji 18- lub 25-tonowej realizowały ambitne zadania w najróżniejszych branżach. Przewoziły m.in. wymagające chłodzenia artykuły spożywcze w zasilanej elektrycznie skrzyni chłodniczej do sklepów filialnych sieci supermarketów, dostarczały komponenty do produkcji w transporcie zakładowym, obsługiwały wymianę kontenerów na odpady i transportowały w zabudowie silosowej popiół lotny do produkcji betonu. Poza Niemcami ciężarówkę z akumulatorowym napędem elektrycznym testowano również w Szwajcarii, Belgii i Holandii.

Kierowcy zadowoleni

Już przed zakończeniem fazy eksploatacji ciągłej prototypów wiadomo, że w ruchu miejskim, na autostradzie i w ruchu podmiejskim eActros nie ustępuje konwencjonalnej ciężarówce z silnikiem wysokoprężnym pod względem dyspozycyjności i wydajności. Kierowcy chwalą jego dobry moment obrotowy, dostępny w całym zakresie prędkości. Informują również, że samochód jest cichy podczas jazdy; prowadzi się go przyjemnie i spokojnie. Ponadto, stosując przewidujący styl jazdy, można odzyskiwać energię elektryczną przez rekuperację.

W niektórych kluczowych aspektach seryjny eActros będzie zdecydowanie lepszy od dotychczasowego prototypu z floty innowacyjnej, np. pod względem zasięgu, osiągów napędu i wyposażenia bezpieczeństwa. Mercedes-Benz Trucks włączy ten pojazd w kompleksowy ekosystem, obejmujący również usługi doradztwa dla klientów w zakresie wszelkich aspektów elektrycznej mobilności.

Surowe testy przedprodukcyjne

Przed uruchomieniem produkcji seryjnej konstruktorzy poddali eActrosa – podobnie jak konwencjonalne ciężarówki – testom, mającym zapewnić mu bezpieczeństwo, wydajność i trwałość. Zarówno układ chłodzenia ładunku, jak i układ klimatyzacji – oba zasilane elektrycznie – działają niezawodnie nie tylko w ekstremalnym upale, ale również w warunkach zimowych.

Inżynierowie testowi przeprowadzili również wnikliwe próby zimowe eActrosa, szczególną uwagę zwracając przy tym na charakterystykę działania akumulatorów i elektrycznego układu napędowego w niekorzystnych warunkach pogodowych. Ponadto eActros poddany został jeszcze innym rodzajom testów, takim jak pomiar hałasu na stanowisku do pomiaru hałasów zewnętrznych i pomiar kompatybilności elektromagnetycznej (EMC), przeprowadzony w specjalnie do tego celu przewidzianej hali testowej. Wyniki testów dowodzą, że eActros nadaje się do codziennego użytku i spełnia wymogi eksploatacyjne.

Elektryfikacja w Daimler Truck

Daimler Truck AG wdraża strategię korporacyjną opartą na zrównoważonym rozwoju oraz wyznacza sobie ambitny cel, aby do roku 2039 na rynku europejskim, japońskim i północnoamerykańskim oferować już tylko takie samochody nowe, których eksploatacja podczas jazdy („tank to wheel”) będzie miała neutralny bilans CO2. Już do roku 2022 oferta pojazdów na głównych rynkach zbytu – w Europie, USA i Japonii – ma zawierać seryjnie produkowane pojazdy z elektrycznym napędem akumulatorowym. Od 2027 r. przedsiębiorstwo zamierza też rozszerzyć swoją ofertę o seryjne pojazdy z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. Celem nadrzędnym jest transport drogowy neutralny pod względem emisji CO2 do roku 2050.

(s)
Fot. Daimler

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *