DAIMLER i SHELL: Przyspieszają rozwój infrastruktury tankowania

Daimler Truck AG i Shell New Energies NL B.V. chcą wspólnie przyspieszyć wprowadzenie na europejskie drogi samochodów ciężarowych z napędem na wodorowe ogniwa paliwowe. W tym celu firmy podpisały odpowiednie porozumienie.

DAIMLER i SHELL: Przyspieszają rozwój infrastruktury tankowania, elemoto.pl

Partnerzy planują stworzenie infrastruktury tankowania wodoru oraz wyposażenie klientów w samochody ciężarowe z napędem na ogniwa paliwowe – celem jest dekarbonizacja drogowego transportu towarowego.

Shell planuje w pierwszej kolejności utworzenie sieci stacji tankowania „zielonego” wodoru pomiędzy trzema zakładami produkcyjnymi w holenderskim Rotterdamie oraz w Kolonii i Hamburgu. W planach firmy Shell jest uruchomienie od 2024 r. pomiędzy tymi trzema lokalizacjami stacji tankowania dla ciężkich samochodów ciężarowych.

Następnie w 2025 r. Daimler Truck AG zamierza przekazać użytkownikom pierwsze ciężkie samochody ciężarowe z napędem wodorowym. Plan partnerów przewiduje stałą rozbudowę infrastruktury wodorowej w tym korytarzu, aby od 2030 r. można było uruchomić 150 stacji tankowania wodoru oraz rozpocząć eksploatację ok. 5 tys. ciężkich samochodów ciężarowych marki Mercedes-Benz napędzanych ogniwami paliwowymi. Już od 2025 r. wspomniany korytarz ma mieć całkowitą długość 1,2 tys. kilometrów.

W ramach tej współpracy Shell i Daimler Truck AG zamierzają rozwinąć infrastrukturę wodorową optymalnie dostosowaną do potrzeb klientów. Porozumienie obejmuje również wspólny cel, jakim jest ustanowienie otwartego standardu tankowania wodoru. Ma on zdefiniować interfejs i interakcję między samochodem ciężarowym a stacją paliw, umożliwiając tym samym przyjazne dla klienta, opłacalne, niezawodne i bezpieczne tankowanie wodoru.

Do udziału w tym przedsięwzięciu zachęcani są inni potencjalni partnerzy. – Chcemy nadal nabierać rozpędu, aby ciężarówki napędzane wodorem stały się ekonomiczną alternatywą dla ciężarówek napędzanych olejem napędowym – pomagając naszym klientom w obniżaniu emisji spalin – mówi Ben van Beurden, prezes zarządu Royal Dutch Shell plc (holdingu Shell New Energies NL B.V.). – Aby ułatwić

przełom w produkcji samochodów ciężarowych napędzanych ogniwami paliwowymi, zamierzamy wraz z firmą Daimler Truck promować stworzenie odpowiedniego otoczenia regulacyjnego. Zapraszamy do współpracy także innych zainteresowanych producentów i partnerów z przemysłu.

Martin Daum, prezes zarządu Daimler Truck AG i członek zarządu Daimler AG: – Shell i Daimler Truck są przekonane, że samochody ciężarowe napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi stanowią kluczowy element przyszłego transportu o neutralnym bilansie CO2. Bezprecedensowa współpraca dwóch wielkich przedstawicieli branży daje odpowiedź na pytanie, co powinno pojawić się najpierw – infrastruktura czy pojazdy. Oba elementy muszą iść w parze. Dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni z tego ważnego, wspólnego kroku.

Zarówno Daimler Truck, jak i Shell są członkami-założycielami niedawno utworzonego konsorcjum H2Accelerate. Ta wspólna inicjatywa stanowi główną platformę wspierającą rozwój transportu wodorowego w Europie. Daimler Truck i Shell są nadal w pełni zaangażowane w konsorcjum i zamierzają współdziałać w ramach H2Accelerate, aby w ciągu kolejnych 10 lat zrealizować podjęte zamierzenia.

Umowa z firmą Shell jest częścią planów Daimler Truck AG, dotyczących wprowadzenia na rynek samochodów ciężarowych z napędem na ogniwa paliwowe, a także stanowi rozszerzenie istniejącej sieci stacji tankowania wodoru firmy Shell w Europie i Ameryce Północnej.

(s)
Fot. Daimler

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *