CITROËN: Elektryczna wersja pioniera kombivanów – Ë-Berlingo

Wszyscy amatorzy aktywnego trybu życia znajdą w nowym Citroënie ë-Berlingo idealnego, funkcjonalnego i wszechstronnego partnera do wyjazdów rekreacyjnych, jeszcze przyjemniejszych dzięki elektrycznemu napędowi. Zelektryfikowana wersja Berlingo wyróżnia się płynną i cichą pracą silnika elektrycznego i zasięgiem do 280 km (cykl WLTP).

CITROËN: Elektryczna wersja pioniera kombivanów – Ë-Berlingo , elemoto.pl

Powszechnie ceniony za swą funkcjonalność Berlingo potrafi dostosować się do potrzeb każdego użytkownika dzięki przestronnemu, modularnemu i praktycznemu wnętrzu. ë-Berlingo jest dostępny w dwóch długościach i może pomieścić do 7 osób. Samochód zachowuje niezmienioną przestronność wnętrza, trzy niezależne tylne siedzenia, wielofunkcyjny dach Modutop i otwieraną tylną szybę.

Prowadzenie samochodu ułatwia wyświetlacz przezierny Head-Up Display i nowy, 10-calowy ekran wysokiej rozdzielczości, na którym wyświetlane są wszystkie przydatne dla kierowcy i pasażerów informacje. – Elektryfikacja Berlingo to odpowiedź na podwójne wyzwanie, jakim jest zapewnienie wystarczającego zasięgu bez uszczerbku dla praktyczności, aby umożliwić klientom prowadzenie dowolnej działalności bez ograniczeń. ë-Berlingo wnosi do ich codziennej pracy jeszcze większy spokój dzięki płynnej i cichej jeździe, zadowoleniu, jakie daje poczucie dbania o jakość powietrza przy ograniczeniu kosztów. Są to wyraźne oczekiwania tej grupy klientów, strategiczne dla segmentu kombivanów, których gabaryty mają duży wpływ na poziom emisji CO2 i zużycia paliwa. Berlingo, prekursor segmentu kombivanów, jako jeden z pierwszych oferuje taką alternatywę – mówi Laurence Hansen, dyrektor ds. produktu i strategii marki Citroën.

Citroën jest twórcą zapoczątkowanego w 1996 roku segmentu kombivanów. Marka stworzyła prawdziwą wspólnotę fanów, bardzo przywiązanych do charakteru, praktyczności i modularności Berlingo. Zwarta sylwetka samochodu skrywa niezwykle obszerną kabinę, którą cenią sobie klienci nieuznający żadnych kompromisów pod względem przestronności wnętrza. Jest to argument zwiększający atrakcyjność Berlingo na rynku, na którym tego rodzaju oferty są coraz rzadsze.

Pojawienie się na rynku elektrycznej wersji Berlingo ma duże znaczenie. Stanowi on nowoczesną odpowiedź na wyzwania związane z ochroną środowiska, które w sposób szczególny dotyczą tego typu nadwozia, i przyciąga uwagę nabywców modelu, spośród których wielu przywiązuje dużą wagę do ekologii jest wyczulonych na ślad węglowy samochodów i troszczy się o swój budżet. ë-Berlingo jest rozwiązaniem, które łączy przyjemne z pożytecznym, wykorzystuje wszystko, co najlepsze w technologii napędu elektrycznego i zapewnia jeszcze większy spokój ducha i większą płynność jazdy, nie tracąc przy tym nic z funkcjonalności Berlingo.

Samochód rusza z miejsca bardzo płynne dzięki bezzwłocznie dostępnemu momentowi obrotowemu i równomiernie przyspiesza bez konieczności zmiany biegów. Elektryczny układ przeniesienia napędu nie wytwarza żadnego hałasu ani drgań. Do tych zalet dochodzi wyższy komfort podróżowania dzięki wysoko umieszczonym siedzeniom, płynna praca układu kierowniczego i średnica zawracania wynosząca 10,80 m.

Silnik elektryczny steruje napędem samochodu w zależności od wybranego trybu jazdy i warunków drogowych. Moc wynosząca 100 kW (136 KM) i moment obrotowy 260 Nm, pozwalają osiągnąć maksymalną prędkość 135 km/h niezależnie od wybranego trybu jazdy. Poszczególne tryby jazdy można wybierać za pomocą selektora współpracującego z przełącznikiem ë-Toggle: Normal – 80 kW/210 Nm – zapewnia optymalny kompromis między zasięgiem a osiągami; Eco – 60 kW/180 Nm – optymalizuje zużycie energii poprzez ograniczenie ogrzewania i klimatyzacji (bez ich wyłączenia) oraz zmniejszenie momentu obrotowego i mocy silnika; Power – 100 kW/260 Nm – zapewnia wysokie osiągi samochodu dla większej przyjemności dynamicznej jazdy przy maksymalnym obciążeniu silnika.

Użytkownicy kombivanów mają zróżnicowane potrzeby w zakresie mobilności, która powinna umożliwić im prowadzenie różnego rodzaju działalności z przejazdami na mniej lub bardziej długich trasach. ë-Berlingo poczuwa się do obowiązku, by niczym kameleon dostosować się z dnia na dzień do różnych potrzeb. I to właśnie czyni, umożliwiając dostęp do objętych ograniczeniami ruchu centrów miast, a także zapewniając użytkownikom bezproblemowe pokonywanie tras znacznej długości. Zależnie od stylu jazdy, litowo-jonowy akumulator trakcyjny ë-Berlingo o pojemności 50 kWh umożliwia pokonywanie tras o długości do 280 km. ë-Berlingo dysponuje najnowszymi technologiami napędu elektrycznego i identycznym dla obydwu wersji nadwoziowych układem przeniesienia napędu i akumulatorem trakcyjnym.

Układ przeniesienia napędu umożliwia odzyskiwanie energii w fazach zwalniania i hamowania, co optymalizuje zasięg samochodu. W celu maksymalnego odzysku energii wystarczy wcisnąć przycisk B umieszczony na środkowej konsoli. Akumulator trakcyjny, dzięki jego umieszczeniu pod siedzeniami i podłogą strefy ładunkowej, nie zmniejsza przestronności wnętrza. Gromadzi i dostarcza energię niezbędną do działania silnika elektrycznego, ogrzewania i klimatyzacji. O poziomie jego naładowania informuje wskaźnik procentowy i towarzysząca mu świetlna skala wyświetlające się na ekranie zespołu zegarów.

Akumulator ma gwarancję zachowania przynajmniej 70% pojemności przez 8 lat lub 160.000 km. Certyfikat pojemności akumulatora jest wydawany po kontroli po upływie 1 roku lub po 20.000 km przebiegu, następnie po każdym przeglądzie, co 2 lata lub co 40.000 km.

Kombivany są praktyczne, ale ich nadwozie nie wpływa na poprawę aerodynamiki. Elektryfikacja stanowi kluczowe wyzwanie w tym segmencie samochodów, by obniżyć ich oddziaływanie na środowisko i koszty użytkowania. To ważne kryterium dla klientów, z których znaczna część dysponuje niezbyt wysokim budżetem. Ten samochód nie wymaga wymiany oleju i płynów, filtra powietrza, filtra paliwa, oleju w skrzyni biegów itd. Jego przeglądy są o 30% tańsze od wersji z silnikiem spalinowym, a wydatki na energię elektryczną są bardzo niskie: ë-Berlingo zużywa średnio 18 kWh na 100 km, co odpowiada kosztowi 3 euro.

Ponadto ë-Berlingo dysponuje funkcją odroczonego ładowania, umożliwiającą pobór energii, gdy jest ona najtańsza, a także funkcją wstępnego ogrzewania/ schładzania kabiny, umożliwiającą uzyskanie żądanej temperatury we wnętrzu, gdy samochód jest podłączony do sieci, co pozwala uniknąć dodatkowego poboru energii z akumulatora na pierwszych kilometrach trasy.

(s)
Fot. Citroën

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *