Mercedes-Benz: Serce Mercedesa na Walentynki z Polski

Produkcja silników i baterii elektrycznych znajduje się w dolnośląskim Jaworze, skąd „serca” Mercedesów są wysyłane do fabryk koncernu na całym świecie.

Mercedes-Benz:  Serce Mercedesa na Walentynki z Polski, elemoto.pl

„Ambition 2039” to strategia Mercedes-Benz, która zakłada, że za niespełna 20 lat flota koncernu będzie neutralna pod względem emisji CO2. Jednym z jej głównych założeń jest elektryfikacja, od hybryd plug-in do czystych elektryków. Marka ma obecnie najszerszą i najbardziej zróżnicowaną ofertę hybryd plug-in na rynku, od kompaktów przez limuzyny po SUV-y, z silnikiem benzynowym lub wysokoprężnym i napędem na jedną lub obie osie. A baterie do w pełni elektrycznego modelu EQA będą niedługo produkowane w dolnośląskim Jaworze.

Fabryka silników konwencjonalnych i baterii elektrycznych do osobowych Mercedesów to kompleks produkcyjny wybudowany na 50 hektarach kosztem przeszło 3,5 miliarda złotych w dolnośląskim Jaworze. Od końca 2019 produkuje zaawansowane technologicznie czterocylindrowe silniki wysokoprężne, a wkrótce też niezwykle efektywne silniki benzynowe (w tym najnowszy silnik czterocylindrowy o pojemności 1,5 l). Po udanym pierwszym etapie inwestycji (docelowo 500 tys. silników rocznie), na początku 2019 koncern zdecydował się umieścić w Jaworze jedną z 9 na świecie (i jedyną w Europie poza Niemcami) fabrykę baterii do modeli plug-in hybrid oraz pojazdów w pełni elektrycznych. Docelowa wielkość produkcji to ponad 100 tys. baterii rocznie.

Pierwsza linia produkcji baterii PB 300, czyli do pojazdów hybrydowych, pracuje już pełną parą. Do tej pory wyprodukowanych zostało ponad 10 000 sztuk. Kolejne dwie linie są testowane. Jedna z nich będzie produkować baterie typu EB 311, m.in. do nowego, w pełni elektrycznego Mercedesa EQA. Cała produkcja jest eksportowana do fabryk Mercedesa na świecie.

W wielu modelach Mercedesa biją już „polskie serca”. Do tej pory z taśm fabryki zeszło już prawie 80 tys. silników diesla o mocy 110 kW/160 KM i 140 kW/190 KM do kompaktowych modeli Mercedesów Klasy A, CLA, GLA, B oraz flagowych modeli Klasy C, GLC, E i S. Wkrótce produkowane będą też silniki czterocylindrowe dla dostawczego Sprintera, drugiego pod względem sprzedaży najchętniej wybieranego dużego samochodu dostawczego na polskim rynku. Fabryka dostarcza już baterie typu PB300 do hybrydowych modeli Klasy S, Klasy E i Klas C i GLC). Obecnie testowane są baterie PB400 (Klasa S, Klasa E, Klasa C) i EB311 do modeli w pełni elektrycznych EQA i EQB.

Kobiety w Mercedesie

Fabryka w Jaworze jest fenomenem w sieci ponad 30 fabryk Mercedesa na świecie jeśli chodzi o różnorodność załogi pod względem płci. Na obecnie prawie 1250 zatrudnionych ponad 40% stanowią kobiety, podczas gdy średnia ich zatrudnienia w innych fabrykach Mercedesa wynosi 15%. Kodeks firmowy wspiera różnorodność wieku, płci, pochodzenia czy wykształcenia, mając na uwadze, że nie ma innowacyjności bez różnorodności. Spółka dba o różnorodność aktywnie zachęcając do pracy kobiety, które doskonale sobie radzą w fabryce high-tech. To dowód na to, że powoli udaje się zmieniać stereotypowe myślenie o tym, że przemysł i nowe technologie to obszary zarezerwowane dla mężczyzn.

CYPH
fot. Mercedes-Benz

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *